Blauwstaart

maandag 29 juli 2019

OP NAAR DE VALLEI VALSAVARENCHE

Vrijwel elke ochtend is het heerlijk wakker worden , met het geluid van een paartje Raven die naast de camping iedere ochtend een ritueel houden om daarna door te vliegen naar de grillige rots formaties. Daar zullen ze waarschijnlijk opzoek gaan naar prooi resten die de rovers van deze gebergten hebben achter gelaten. Na een lekker ontbijtje maakten we ons klaar om een kijkje te gaan nemen in de volgende vallei genaamd  Valsaverenche. Ook in deze vallei zouden vele mooie vlinder weides moeten zijn. Maar ook grote rovers zoals de Steenarend en Lammergier zouden hier verblijven. Na een klein half uurtje rijden we de vallei Valsaverenche in, we rijden door tot het laatste stuk, bij de parkeerplaats Pont. Onderweg zien we wel wat weides maar die zien er niet veel belovend uit. Ook bij Pont zien we weinig vlinders en vogels. Echt jammer want het uitzicht is echt geweldig. Kijkend op een stuk van de Nationaal park Gran Paradiso. Na even de benen gestrekt te hebben reden we terug waar we een interessant weide stukje zien en parkeren de auto aan de andere zijde van de weg. Met nog geen meter bij de auto vandaan viel ons op dat er veel vlinders op de grond zaten , mineralen tot zich te nemen. Zo waren er aardig wat dikkopjes, erebia's en blauwtjes. Zo gingen we op beide stukjes op onderzoek naar de soorten vlinders.
Zilverbruin blauwtje / Aricia nicias

Blauwtje /

Kleine bergerebia / Erebia melampus

Dikkopje /

Naast vele vlinder soorten waren er ook nog wat vogels aanwezig zoals een paar Glanskopjes , Raven en twee mooie Steenarenden die over de berg rug vlogen. Iedere keer weer blijft het een schitterend gezicht. Na een uurtje hier rond gesnuffeld te hebben zijn we verder gereden naar een andere vallei.Gezien dat de vallei van Valsaverenche wat tegen viel met de locatie voor vlinders besloten we het dal hier naast te gaan bezoeken. Val di Cogne is ook een schitterend dal net als de andere , mooi groen en gave uitzichten op de pieken van de bergen. In dit dal zitten ook Lammergieren , dus alle hoop op gave grote rovers. Het was warm weer en er waren veel toeristen in het dal. Ook zagen we weinig geschikte plekjes voor vlinders , er was veel gemaaid.  Onderweg zagen we opnieuw twee mooie Steenarenden vliegen, maar wederom te ver weg voor een foto, helaas waren de Lammergieren er ook niet.  We besloten na een tijdje om maar terug te rijden naar de camping. Het was niet zo'n dag als de eerdere die we gehad hebben. Misschien toch te veel verwachtingen vergeleken met de eerdere dagen waar het een walhalla was met vlinders. Een maal op de camping aangekomen drinken we een lekker koud biertje en gaan even onderuit zitten.  Na een klein uurtje besloot ik nog even naar de Alpenmarmotten te gaan die verder op bij Rhemes -notre-dame zitten.  Daar aangekomen zie ik de Alpenmarmotten al zitten en sloop er naar toe. Met wat kleine struikjes kon ik verdekt gaan zitten. Maar ik was niet alleen , tientallen muggen waren er ook. Met wat deet spoot ik me zelf in, maar helaas deze muggen waren hier tegen bestendig met als gevolg diverse grote bulten als gevolg.
Maar ondanks de muggen heb ik de Alpenmarmotten toch weten te fotograferen, diverse gezinnen verbleven vlak voor me en kon zo wat kleine marmotten op de plaat zetten.
Alpenmarmot, jong beestje.

Jonge Alpenmarmot /

Na een tijdje was het niet meer te houden door de stekende muggen en besloot ik terug te gaan naar de auto. Vlak bij de auto viel mij iets op, een mooie rups van de Wolfsmelkpijlstaart zat tegen een spriet aan. Toch weer een mooie verschijning , dit soort rupsen zie je niet vaak . Na wat foto's genomen te hebben ben ik terug gereden naar de camping.
De dag zat er weer op, met toch redelijk veel foto's en mooie waarnemingen van vlinders,vogels,marmotten en een gave rups.