Blauwstaart

Blauwstaart

vrijdag 19 oktober 2018

EERSTE WEEK TELPOST BENINGER SLIKKEN



Vandaag de dag bestaat de trektelpost de Beninger slikken officieel een week. Vanaf afgelopen week zijn er tienduizenden vogels langs deze telpost gevlogen, waar van vele hier ook geteld zijn. Het is met de juiste windrichting echt genieten wat er langs komt vliegen. Het gebied ligt precies op een trekroute wat met de migratie tijd vele gave soorten en aantallen oplevert. Voor vogels is het gebied tevens zeer aantrekkelijk om hier langs te komen en bijvoorbeeld te rusten en zich op te vetten. De vele slikken en diverse vegetatie stukken heeft voor iedere vogelsoort wel wat wils. Van groot naar klein alle soorten komen hier langs en samen met de soorten vogels die al hier thuis horen is het een walhalla van en voor vogels. Voor ons vogel liefhebbers is net als de vogels een walhalla. Zeker in de voor en najaarstrek is dit gebied een plek waar je vele soorten en aantallen voorbij ziet en hoort komen. In de vroege ochtend aangekomen bij het gebied hoorde en zag ik al veel beweging. Opnieuw vlogen er vele vogels langs. Bij het dijkje zag ik wat Casarca's scharrelen en kon hier wat plaatjes van maken.
Casarca's


Met het tellen nog geneens begonnen zag ik een jonge ree mijn kant op komen lopen. Het jonge beestje liep te roepen en kwam steeds dichter bij. Ik nam plaats naast het pontje en kon zo wat plaatjes nemen van dit beesie. Het was eigenlijk te dicht bij voor zo'n diertje, maar goed ik kon hier niks aan veranderen. Op nog geen 5 meter liep die voorbij en stond mij even aan te kijken en liep toen weer door. Een maal aan de andere kant van het dijkje besloot het beesie over te zwemmen naar de andere zijde. Echt bizar en dat zo vlak voor je.
Ree kalf van dicht bij tijdens het passeren van de telpost.


Filmpje van het jonge beesie.


Van het ene naar het andere gave moment, nog geen seconde het ree kalfje over zien zwemmen viel mijn oog op de stellage aan de voorzijde van de Beninger Slikken, daar zaten de drie reuzen bij elkaar. Wat een geweldig gezicht, een is al gaaf maar drie bij elkaar dat is echt schitterend. Na minuten foto's gemaakt te hebben zag ik in mijn ooghoek een blauwe verschijning op duiken. Een zeer gaaf mannetje Blauwe Kiekendief vloog over het open veld. Hij besloot te gaan zitten waardoor ik hem met de scoop nog beter kon zien. Het hielt maar niet op met de rovers want ook twee vrouwtjes Blauwe Kiekendieven besloten om ook op het veldje plaats te nemen en of het al niet genoeg was deed een Sperwer nog een flyby bij. Wat een rovers en dat in nog geen kwartier.
Drie reuzen op de stelling,  Zeearenden, 1 subadult en twee 1e/2e jaars.


Blauwe Kiekendief mannetje.


Sperwer.


Inmiddels was goede vriend Clements ook gearriveerd , waar we nu samen konden tellen. Vergeleken met eerdere dagen was het nu wat stiller met de soorten en aantallen. Wel konden we wat bijzondere soorten bijschrijven zoals Toendrarietganzen, Kleine Rietganzen, Grote Gele Kwikstaart, Grote Lijsters en een bokje. Maar ook niet te vergeten de wat aantallen met Kramsvogels, Koperwieken, Spreeuwen, Houtduiven, Veldleeuweriken en diverse andere waren toch mooi om langs te zien trekken.  Gelukkig konden we ook van diverse soorten nog wat plaatjes maken.
Kleine Rietganzen.


Veldleeuwerik.


Koperwiek.


Kramsvogel.


Zo was deze morgen toch weer een heerlijke telling, met geweldige momenten en soorten. De eerste week van de telpost is een feit. Inmiddels waren er in een week door 4 tellers ruim 29000 vogels geteld waaronder gemiddeld 45 soorten en 13,5 uur aan telling door . Niet slecht voor de eerste week op de telpost. Op naar de volgende week .











1 opmerking:

  1. Hey Chris!, ik ben echt lang naar je op zoek geweest. Je ziet aan mn mail dat ik 't ben, yannick. Kan je mij mailen via de mail Ywouters2004@gmail.com dan kunnen we afspreken wanneer ik en michael meekunnen doen met due telling. Alvast bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen