Blauwstaart

Blauwstaart

vrijdag 12 oktober 2018

TREKTELPOST DE BENINGER SLIKKEN DAG 1.


Deze tijd is de najaarstrek in volle gang , de maanden September, Oktober en November zijn echt de maanden dat duizenden vogels langs en door Nederland trekken op weg naar hun winter verblijf locaties. Voor de ene soort is dat Afrika en de andere soort is dat zuid of midden Europa. Voor duizenden ander vogels is Nederland weer een perfecte winter locatie of tussen stop. Het is maar net waar vogels genoegen mee nemen , hoe hun route verloopt en natuurlijk hoe fit ze zijn.  Oktober is wel de maand dat de meeste vogels trekken langs ons landje. Met een beetje kennis zie je dan het verschil tussen vaste vogels en migrerende vogels in je eigen omgeving. Nu de maand Oktober is begonnen en er al veel gezien wordt, ben ik deze morgen naar de Beninger Slikken gereden. De Beninger Slikken is al jaren een hotspot om trekvogels te zien langs vliegen. Sinds dat ik hier kom en het gebied op mijn duimpje ken weet ik waar ik moet gaan staan om de vogels te zien en ze te tellen. Vandaag staat opnieuw de juiste windkracht en richting (ZO4) om de vogels hier goed te zien. Bij aankomst zie ik al ruim honderd lijsters en ander soorten vliegen in een richting. Het kriebelt al weer , want jaar in jaar uit weet ik dat dit een goede tel locatie is. Deze locatie is zo goed dat zowel de voor als najaarstrek hier met de juiste windrichting langs komt. Ook om roofvogels te tellen is dit een perfecte plek voor roofvogel migratie te zien. Onderweg lopend naar het trekpontje zie en hoor ik steeds meer vogels en soorten. Terwijl ik het laatste stukje dijk bewandel zie ik het trekpontje voor mij liggen, mijn gedachten waren gelijk dit is het moment dat dit een (land) trektelpost gaat worden. Deze dag is de trektelpost de Beninger Slikken officieel geboren en geregistreerd als trektelpost. Vanaf dit moment , deze ochtend ben ik vol erin gestapt om dit een echte trektelpost te maken. Dit is echt een aanwinst voor het gebied en de regio Voorne Putten want nergens was er nog een vaste geregistreerde telpost voor land trek. Zo zonde want op vele plekken in Voorne Putten heb je schitterende land trek maar helaas nergens was dit een feit tot vandaag.  Van en rond de telpost heb ik wat foto's gemaakt om een kleine impressie te geven hoe het eruit ziet en waar je naar toe kijk. Een bijna 360 graden rond om vieuw geeft tellers een prachtig uitzicht op het gebied en natuurlijk zicht op de aankomende vogels in alle richtingen.
De grens van het verboden gebied en het wandel gebied met zicht op het Haringvliet.
Het trekpontje , de plek van de trektelpost.
Zicht op de kreek naast de telpost.
Kijkend naar het Haringvliet met rechts in de kale boom een Zeearend.
Kijkend richting Oudenhoorn via het dijkje voor de telpost.
Kijkend richting Zuidland , met op de achtergrond het windmolentje en parkeerplaats.
Kijkend richting de kijkhut en de Korendijkse Slikken.

Bij het pontje mijn spullen neer gezet te hebben begon het tellen van de soorten. De ene groep was niet eens voorbij en de andere groep was al weer in aantocht. Wat een aantallen, de hoeveelheid Zanglijsters en Vinken was echt super, maar ook de Koperwieken, Veldleeuweriken, Graspiepers en Kepen waren in grote hoeveelheden langs aan het trekken. Maar ook schitterende krenten kwamen voorbij zoals een juveniele Steppekiekendief, Rode Wouw, Europese Kanarie, Grote Pieper, Roodkeelpieper en Blauwe Kiekendieven. Maar ook soorten zoals Beflijsters , Kramsvogels, Smelleken, Boomleeuwerik, Waterpieper, Baardman, Grote Gele Kwikstaart, Appelvinken en vele andere  maar natuurlijk ook de Zeearend die je hier eigenlijk niet kan missen.  Deze ochtend zaten twee onvolwassen vogels op de borden bij het Haringvliet. Vanaf de telpost heb je er mooi zicht op en zie je geregeld mooie momenten van deze vliegende deuren. Maar wat een vogels komen er langs , het is echt bizar hoeveel vogels hier vandaag langs trekken, ik kom ogen en oren te kort. Bij alle soorten is het aantal onder geteld. Hier onder een paar plaatjes van de soorten die ik op de foto kreeg bij het langs vliegen of die ter plaatste waren.
Steppekiekendief juveniel.
Steppekiekendief juveniel.
Steppekiekendief juveniel.
Zeearend.
Veldleeuwerik.
Sijzen.
Vink.
Zanglijster.
Kramsvogels.
Zanglijster.
Grote Zilverreiger.
Rietgors.
Twee Vinken met een Keep.
Aankomende groep vogels vanuit richting Zuidland.
Grote Gele Kwikstaart.
Casarca.
Ringmus.
Groep met Vinken.
Goudplevieren.
Brandganzen.

Dit was een kleine impressie van een aantal soorten die langs trokken bij de telpost en die ik in de lens kreeg. Het fotograferen en het tellen tegelijk valt niet mee. De aantallen en de soorten van die dag staan geregistreerd bij http://www.trektellen.nl/count/view/2285/20181012 . Vanaf nu komt elke telling van de Beninger Slikken bij trektellen te staan zo dat andere vogelaars dit kunnen zien en misschien ook bij deze trektelpost een keer komen kijken en tellen. Nu hier de gehele ochtend gestaan te hebben heb ik het voorgezien gehouden. De eerste dag van de trektelpost is een feit en geregistreerd. De soorten die langs trokken waren niet de minste en de aantallen waren echt geweldig hoog. Wat een schitterende eerste dag op de Telpost Beninger Slikken.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten