Blauwstaart

Blauwstaart

dinsdag 27 oktober 2020

VAN BRUINVIS NAAR VALE GIERZWALUW

 

Deze dag besloot ik een kijkje te gaan nemen bij de Maasvlakte Maasmond om te zien of er nog leuke soorten aanwezig zijn. Het is immers nog oktober en de najaarstrek in nog steeds bezig. Je weet nooit wat er deze dag is aangekomen. Al vrij vroeg kwam ik aan op de Maasmond en begon mijn struin tocht lang de eerste struiken en rotsblokken. Her en der zag ik de eerste Oeverpiepers en Kneutjes weg vliegen. Op de blokken zag ik een aantal Steenlopers zitten die rustig over de blokken foerageerde. Het was toch vrij stil met de vogels, ik besloot langs de voorzijde van de maasmond te lopen want ook hier maak je kans op verdwaalde soorten en kans op misschien een verdwaalde zeevogel die langs vliegt.  Al gauw viel mijn oog op de diverse Bruinvissen die vrij dicht onder de blokken aan het zwemmen waren. De stroming die hier staat heeft waarschijnlijk veel vissen hier gebracht waarvoor de Bruinvissen in grote aantallen aanwezig zijn. Het valt niet mee om deze dieren te fotograferen maar met geduld en geluk krijg je ze toch nog op de foto.  Ook een mooie Kuifaalscholver was van de partij, deze zwom net als de Bruinvissen vrij dicht onder de blokken. Deze Kuifaalscholver kwam regelmatig met diverse soorten vis naar boven. Wat opviel was dat de Zeedonderpad het meeste werd gevangen door de Kuifaalscholver maar ook een Puitaal verdween in zijn donkere keel al waren ze niet gemakkelijk om door te slikken. Wat een genot om deze soorten zo mooi dicht bij te zien, helaas werkte het weer niet echt mee , want het was behoorlijk bewolkt en af en toe wat miezer regen.  Op eens kwam er een berichtje binnen dat er een Vale Gierzwaluw was gezien bij Barendrecht. De afgelopen dagen was het al overal in het land al feest met deze soort, waar er soms wel 5 tegelijk werden gezien. Maar in onze regio was er nog niets gevonden tot vandaag. Ik besloot na vele foto's al gemaakt te hebben van de Bruinvissen en de Kuifaalscholver me eigen te verplaatsen richting de gemelde Vale Gierzwaluw. Vanaf de Maasvlakte was het toch nog een 40 minuten rijden er naar toe. Onderweg bleven de meldingen binnen komen , deze vogel was goed ter plaatse en kon er vanuit gaan dat die bleef hangen. En idd bij aankomst op de locatie van de gemelde vogel zag ik hem al boven de dijk vliegen. Bij het parkeren van de auto , kon ik al gelijk een paar bewijsplaatjes maken. Gezien dat ik niet helemaal goed stond besloot ik naar beneden de dijk te gaan staan wat achter af een perfecte plek was. Een half uur lang foerageerde deze gave Vale Gierzwaluw boven onze hoofden. Gelukkig was het net druk met vogelaars en hadden we veel ruimte en uitwijk opties. Het weer was wederom niet mee werkend maar ja de soort was binnen en met redelijk goede foto's gezien het weerbeeld. Deze dag is opnieuw zeer geslaagd, en opnieuw veel uitzoek werk van de hoeveelheid foto's. Toch niet voor niks hier na toe gereden, nu hopen dat op Voorne ook een Vale Gierzwaluw wordt gezien. Aankomende dagen al ogen in de lucht. 

Bruinvis / Phocoena phocoena.


Kuifaalscholver met Zeedonderpad / European Shag / Phalacrocorax aristotelis.




Kuifaalscholver met Puitaal .





Vale Gierzwaluw / Pallid Swift / Apus pallidus.












1 opmerking: