Blauwstaart

Blauwstaart

woensdag 31 mei 2017

KLEIN FIETS RONDJE DOOR DE POLDER.


Vanmorgen eventjes een klein rond met de fiets gedaan door onze polder om te kijken of we nog wat moois tegen zouden komen. Met het fietsen door de heerlijk warme zonnige polder kwam ik al gauw de eerste leuke soorten tegen die volop zaten te zingen. Een mooie Bosrietzanger en Cetti's zanger lieten zich uitbundig horen.
Bosrietzanger in zijn habitat.

Bij het volgende rietstukje aangekomen te zijn zag ik diverse Rietzangers druk voedsel vergaren voor hun jongen. Met een beetje geduld lukte het om ze op de foto te krijgen. Je kon de jongen horen die verstopt zaten in het riet. Echt leuk om dit gedrag te zien , hoe de ouders voorzichtig rond hun heen kijken voordat ze naar de jongen gaan.
Rietzanger.

Rietzanger met voedsel voor de jongen.

Na dit leuks gezien te hebben ben ik door gereden naar een leuk stukje waar veel steltlopers te vinden zijn waaronder Kluten, Tureluurs, Kieviten, en Grutto's. Helaas stond hier het water peil aardig laag en waren ook vele Grutto's verdwenen. Wel waren de Kluten nog wel in aardige aantallen te vinden.  Kluten zijn zeer mooie vogels met een aparte naar boven gebogen snavel waar mee ze door het water heen bewegen om allerlei voedsel te vinden. Ze zijn ook zeer beschermend als ze jongen hebben en als er indringers zijn of aankomen dan vliegen ze er achter aan tot het gevaar geweken is. Bij dit gebied loop je tussen de velden door waar ze zitten en vliegen dan rond je heen. Als je gewoon rustig ben en erbij gaat zitten dan komen ze tot rust en komen dan vlak voor je langs lopen zonder dat je ze stoort. Al vele jaren kom ik in dit gebied om de weidevogels te tellen en te bewonderen en ken het gebied op mijn duimpje.
Kluut.

Kluut.

Kluut.

Na deze schitterende vogels een tijdje bewonderd te hebben ben ik door gegaan. Tot mijn oren een heel bekend geluid hoorde. Na wat zoek werk vond ik er twee in een elektriciteitsmast . Twee schitterende Boomvalken waren elkaar het hof aan het maken bij hun plekje op de mast. Met regelmaat maakte ze een rondje rond de mast en boven mijn hoofd waar ik mooie gebruik van maakte door er plaatjes van te nemen. Wel gaaf weer een leuk zichtbaar koppeltje te zien.
Twee Boomvalken in een mast arm.

Boomvalk.

Boomvalk.

Boomvalk.

Boomvalk.

Ook hier heb ik tijdje genoten van deze schitterende vogels, want zo vaak kom je ze in onze omgeving niet tegen waar je zo mooi ze kan bewonderen. Meestal zie je een voorbij zoevende valk en dat is het. Vanuit hier reed ik naar een mooi riet stuk waar ik alles afspeurde. Mijn ogen vielen op diverse rietvogels waaronder Rietgorzen, Rietzangers, Bosrietzangers en Blauwborsten. Ik merkte dat vele vogels een beetje hyper waren en apart reageerde, dit kon alleen een rover of een Koekoek zijn die op de loer lag. En ja hoor tussen de bosjes door kwamen twee Koekoeken aanvliegen. Gauw maakte ik wat plaatjes, en van de twee ging vlak voor mij zitten in een wilgje. Op het moment dat ik wilde fotograferen vloog die helaas weg.
Koekoek.

Koekoek.

Koekoek.

Koekoek.

Na al dit moois hielt ik het voorgezien en reed terug naar huis. Heerlijk zoveel moois en dat redelijk dicht bij huis. Onze omgeving heeft veel te bieden waar we van kunnen genieten.

1 opmerking: