Blauwstaart

dinsdag 2 mei 2017

DAG4, VAKANTIE, Z-FR, ORGON, LES BAUX-DE-PROVENCE.

Onze 4e dag in het heerlijke zuiden begon met zwaar bewolkt weer en regen. Maar ondanks dit weer type bleven we niet binnen zitten en zijn zoals eerdere ochtenden gewoon onze ochtend wandeling gaan maken. Met onze regenjas aan gingen we gewoon een van de bergpaden op die we eerder al hadden genomen. Dit maal wilde we wat verder het pad op te gaan om te kijken of we nog meer moois tegen zouden komen.  Af en toe wilde toch het zonnetje door breken door de dikke bewolking. Bij het belopen van het berg pad kwamen we al de eerste vogelsoorten tegen waaronder een Zwarte roodstaart en een mooie Bonte Vliegenvanger vrouwtje. Na een stukje verder gelopen te zijn zagen we bij een rots punt diverse gave Rotsmussen en een Kleine Zwartkop. Heerlijk genieten zo al na nog geen half uurtje lopen vanaf de camping. Na weer een klein stukje zien we een mooie Provençaalse Grasmus. Iedere keer weer zien en horen we gave soorten je kan hier om de paar meter wel stoppen door dat je weer een mooie soort ziet voorbij komen.  Na aardig wat gelopen en geklommen te hebben kwamen we op een geweldig uitzicht punt. Hier konden we een groot gedeelte van de omgeving en de kloof zien waar we verbleven. Wat een uitzicht was dit , het was de moeite waard om zo'n stuk gelopen en geklommen te hebben. Helaas begon het weer ook weer minder te worden en begon af en toe zachtjes te regenen. Toch besloten we verder te gaan en de route te volgen die wij dachten dat het weer bij de camping zou uitkomen. We hadden echter niet goed gekeken hoe we moesten lopen en waar we zouden uitkomen en probeerde ons gevoel achterna te gaan. Overal waar je keek zag je wel orchideeën staan. Wat een natuurschoon  je komt echt ogen en oren te kort. Ook zagen we diverse sporen van Wilde zwijnen en Vos ook deze dieren komen hier voor en gezien dat de sporen best vers waren zaten ze denk ik wel in de buurt.  We hadden nu al meer als een uur gelopen en waren al diverse kilometers verwijderd van de camping. Op een punt kwamen we twee mooie Grijze Gorzen tegen maar helaas waren ze best schuw en vlogen weg. Ook de diversiteit aan Orchideeën was hier geweldig , met onze goede ogen zagen we aardig wat mooie soorten.
Paarse Asperge Orchis.

Orchis?

Ondanks de vele mooie waarnemingen die we zagen was het weer er niet beter op geworden. Hoe verder we liepen hoe meer regen er naar beneden kwam. Onze wandeling werd steeds langer en langer, en zagen ook geen vast punt meer om naar toe te lopen. Toch moesten we verder en opzoek naar een wandel pad die ons terug zou brengen naar de camping. Een beetje te ver uit koers geraakt, maar ondanks dit moesten we toch wel lachen dat we zo weg zijn gegaan en hier beland waren. Nu al ruim 2 uur aan het lopen kwamen we bij een groeve aan . Oeps, deze groeve ligt bij het plaatsje Orgon . We waren echt ver uit koers geraakt, en dit betekende dat we heel veel kilometers verwijderd waren van de camping. Onze gps deed het hier ook niet wat het er niet gemakkelijk opmaakte om de weg terug te vinden. We besloten de groeve te volgen gezien die net aan de rand van Orgon lag. Na nog wat kilometers gelopen te hebben kwamen eindelijk uit bij de bewoonde wereld. Dit was helaas in het plaatsje Orgon zelf. Nu konden we niet anders dan door een gedeelte van Orgon heen te lopen en dan richting de camping te gaan. Gelukkig deed hier de gps het wel en konden eindelijk zo de route naar de camping volgen. We moesten nog wel eventjes een steile beklimming maken die naar een berg punt ging waar we vanaf daar naar de camping konden af dalen. Het zat niet echt mee, maar toch hadden we best wel lol omtrent dat we zoveel gelopen hadden en ver uit koers waren geraakt. Boven op de berg aangekomen te zijn zagen we eindelijk de camping liggen en konden we aan de afdaling beginnen. Helaas was het pad wat we kozen niet echt super om af te dalen maar goed zo konden we wel naar beneden. Na veel moeite kwamen eindelijk beneden, helemaal  uitgeput en door weekt van de regen hebben we toch de camping bereikt. We bleken ruim 3,5uur en 15 kilometer gelopen en geklommen te hebben in de regen . We zijn weer een ervaring rijker geworden, volgende keer toch maar een route kaart meenemen. Nu was het tijd om wat uit te rusten en lekker te eten. Na het middag uur gingen we naar de Intermarche bij Orgon om boodschappen te doen voor de rest van de week. na de boodschappen gedaan te hebben zagen we bij de winkel nog een Europese kanarie en een Zwarte Roodstaart.  Bij de camping weer aangekomen te zijn hebben we ons klaar gemaakt voor de trip naar Saint Remy en Les Baux. Het weer klaarde gelukkig ook op, na de vele regen die die morgen was gevallen. Op weg naar Saint Remy en Les Baux kwamen we bij de buiten rand van Orgon een gave Steenuil tegen die op een reclame bord zat. We besloten even om te draaien om te kijken of we hem beter konden zien maar helaas de vogel was al gevlogen .  Onze weg vervolgend reden langs een locatie waar we eerder een Scharrelaar hadden gezien, en ja hoor daar zagen we er twee zitten boven op de fruitranken. Dit maal reden we gewoon door naar onze bestemming van de middag. Bij Saint Remy aangekomen te zijn parkeerde we onze auto en zijn we wat winkeltjes gaan kijken. Het mooie plaatsje Saint Remy is bekend van de bekende schilder van Gogh die daar vele schilderijen heeft gemaakt. Een gezellig plaatsje met vele leuke bezichtigingen en winkeltjes. Hier kochten we een aantal leuke souveniers voor ons zelf en het thuis front. Na een tijdje hier gelopen te hebben gingen we naar onze volgende bestemming Les Baux.  Bij Les Baux aangekomen te zijn was het aardig druk van de toeristen die soms met bussen vol daar aangekomen waren. Gelukkig mocht onze krullenbol mee naar binnen wat niet altijd het geval is.  Het weer was ook beter geworden met een lekker windje en heerlijk zonnetje. We hadden hier een geweldig uitzicht over de gehele omgeving . Deze oude ruine was goed bewaard gebleven en was geweldig om te zien hoe het toen die tijd was. Echt een schitterende locatie wat ik iedereen aanraad om daar een kijkje te gaan nemen.

Een paar van de uitzicht momenten.

Diverse foto's van de ruine Les Baux.

Deze ruine is niet alleen aantrekkelijk voor toeristen maar ook voor vogelaars . Zo is hier in de winter periode een geweldige locatie voor de overwinterende Rotskruipers en Alpenheggenmussen waar vele vogelliefhebbers op af komen. Ook de Blauwe Rotslijster komt hier voor , deze soort broed hier zelfs. Gezien wij in mei kwamen waren er geen Rotskruipers en Alpenheggenmussen meer te vinden die zaten al weer in hun eigen leefgebieden hoog in de gebergtes. Wel zagen we Rotszwaluwen en Alpengierzwaluwen vliegen boven de ruine. Tijdens het bezichtigen kwam er ook een mooie Raaf voorbij vliegen die vlak voor ons langs vloog.
Raaf.

Ook liet op een moment de Blauwe Rotslijster zich horen en eventjes zien maar dat was maar van korte duur. Het was hier super gaaf, en we genoten volop van deze oudheden en natuurlijk de vogels. Bij een punt aangekomen te zijn waar we naar het hoogste punt van de ruine konden zagen in eens een grote rover aankomen vliegen. Al gauw konden we deze rover op naam brengen . Deze schitterende Dwergarend kwam mooi aanvliegen en passeerde de ruine om daarna terug richting de bergkam te vliegen. Gelukkig kon ik hier nog wat plaatjes van maken.

Dwergarend.

Na deze schitterende soort klommen we naar het hoogste punt waar we van het geweldige uitzicht genoten. Hier kom ik nog een keer terug om van dit moois te genieten. We besloten weer naar beneden te gaan waar we nog wat mooie foto's van ons zelf maakte. Daarna viel mijn oog weer op wat pietjes die op een rots stukje zaten , een daarvan bleef mooi zitten . Deze gave Rotszwaluw zat zich lekker te wassen in het zonnetje.
 Rotszwaluw in vlucht.

Rotszwaluw.

Na al dit moois besloten we onze dag af te sluiten en terug te gaan naar de camping. Onderweg kwamen we nog een gave overvliegende Slangenarend tegen en twee Europese kanaries die op een telefoondraad zaten. Deze laatste wilde nog wel op de foto.

Europese kanarie mannetje.

Vanuit hier reden we de weg op richting de camping waar we langs de groeve van Senas kwamen. Langs deze weg hadden wij de dag er voor een gave Roodpootvalk vrouwtje gezien. Met de hoop deze weer tegen te komen, en ja hoor bij het aanrijden van de locatie zagen we deze schitterende vrouw op een draad zitten. We stopte onze auto en konden gelukkig dit maal vele foto's maken. Ze bleef er lekker voor zitten en konden haar mooi bewonderen en vast leggen. Gezien dat dit een doorgaande weg was moest ik de weg in de gaten houden op overig verkeer. Gezien dat de fransen als gekken rijden besloten we na vele foto's toch haar met rust te laten en onze weg te vervolgen naar de camping. Maar wat was dit weer gaaf, zo dicht bij en zo mooi.

Roodpootvalk vrouwtje.

Onze dag kon niet meer stuk, na zoveel kilometers in onze benen en vele regen te voorduren te hebben gehad en natuurlijk zoveel moois vandaag te hebben gezien was dit een bizar top dagje in de Alpilles. Elke dag hier is een genot om te zijn, we raken niet uit gekeken naar wat deze omgeving te bieden heeft. Nu heerlijk rusten en genieten van een heerlijk biertje en een lekkere maaltijd :)

1. Hoi Chris,

Wat een ontzettend gave vakantie hebben jullie gehad. Echt heel tof om je blog te lezen!