Blauwstaart

Blauwstaart

maandag 1 mei 2017

DAG3, VAKANTIE, Z-FR, ORGON EN EYGALIERES.


Onze derde dag in het heerlijke zuiden van Frankrijk begon al met een heerlijk zonnetje en het mooie gezang van de Blauwe Rotslijster die elke dag boven op een rots zat te zingen. Ook de vele Sijsjes en Kuifmezen rond onze staanplaats was echt genieten. Echt geweldig om zo te ontwaken en je dag te beginnen. Zoals elke ochtend zijn we een wandeling gaan maken met de hond over een van de bergpaden die er zijn rond de camping.  De diverse Rotszwaluwen en Alpengierzwaluwen zoefde al door het dal op zoek naar lekkere hapjes. Bij een mooi uitkijk punt zagen we een mooie spec Jeneverbes struik staan die al vol zat met mooie bessen. Er zijn hier zoveel mooie planten en bloemen te zien, alleen dit al maakt dit gebied een top locatie voor natuurliefhebbers.
Jeneverbes spec.

Bij het punt aangekomen te zijn waar de Blauwe Rotslijster iedere keer zit te zingen , hoefde we niet lang te speuren naar deze blauwe rakker. Daar zat die weer boven op zijn rots punt, maar nu zagen we er nog eentje over ons heen vliegen. Dit bleek zijn vrouwtje te zijn , wat gaaf gewoon twee Blauwe Rotslijsters . Een mooi koppeltje dat hier hun stekje hebben. Helaas zagen we het vrouwtje niet meer , want die verdween ergens bij de rotswand. Het mannetje zat heerlijk te zingen in het zonnetje. Na een tijdje het mannetje bewonderd te hebben gingen we verder met de wandeling. We hadden nog geen 10 meter gelopen tot ik me omdraaide en een vogel zag zitten op een andere rotspunt. Ik keek door mijn kijker en BAM een super gave Rode Rotslijster mannetje zat daar helemaal vrij op een rots. Wat een geweldige waarneming, deze soort had ik hier niet verwacht. Ik had deze op een andere bezoek plek verwacht maar hier dat is een super bonus. Beetje bij beetje slopen wij wat dichter bij om hem beter op de foto te krijgen. Wat bleek was dat deze vogel iets tammer was dan zijn blauwe soort genood. Nu stonden we er mooi voor en konden er zeer gave platen van maken. Ik heb deze soorten vaker gezien maar een Blauwe en een Rode Rotslijster in een beeld en ongeveer 25 meter uit elkaar dat heb ik nog niet eerder mee gemaakt. Wat een top waarneming is dit. Deze soorten zien is al gaaf maar dan ook in een beeld zien en nog foto's er van maken dat is gewoon geweldig. Gezien dat wij de Blauwe al diverse malen gezien hadden richte we ons op de Rode. Deze werkte zo goed mee dat hij soms heel mooi vrij kwam zitten en ook nog dichtbij.
Rode Rotslijster mannetje.

Rode Rotslijster mannetje.

Rode Rotslijster met een rups.

Rode Rotslijster mannetje.

Op een moment zat deze Rode Rotslijster zelfs op de zelfde rots als waar de Blauwe zat. Wat gaaf, na aardig wat foto's gemaakt te hebben verdween die achter een rots en zagen hem niet meer terug komen.  Helemaal in onze nopjes besloten we verder te gaan met onze wandeling. Een mooie Zwarte Roodstaart mannetje zat er ook nog maar door deze Rode knaller was die een beetje vergeten en hadden hier maar een paar plaatjes van gemaakt. Wel was het ook gaaf om deze Zwarte roodstaart te zien aangezien die daar ook een nestje had zitten. Je kom echt ogen en oren te kort hier, het is maar dat ik me omdraaide en die Rode zag zitten, anders hadden we hem waarschijnlijk niet eens gezien.
Tijdens onze wandeling zagen en hoorde we diverse Grasmus soorten waaronder Kleine zwartkopjes, Provençaalse Grasmussen en een Baardgrasmus. Een Baardgrasmus wilde na wat wachten wel op de foto, helaas zat die net iets te verstop tussen een kale struik.
Baardgrasmus.

Ook vonden we diverse Orchideeën die tegen de kale randen aan stonden, gelukkig stonden er nog een aantal in bloei. Wij konden deze soort nog niet op naam brengen, maar kwa kleur en vorm was dit echt een schitterende Orchidee.
Orchidee spec?

Tijdens onze wandel tocht kwamen we nog Nachtegalen , Zwartkop en twee Raven tegen. De diversiteit hier kwa flora en fauna is echt geweldig , de week dat wij hier vertoeven is echt niet genoeg om alles te zien zoveel moois is hier te vinden.  We besloten terug te gaan naar de camping om ons ontbijt te gaan doen. Wat een stukje wandelen hier allemaal wel niet oplevert. Bij de camping weer aangekomen te zijn gingen even ons bestelde brood ophalen. Dit opgehaald te hebben liepen we omhoog naar onze staanplek tot wij ineens twee grote rovers zagen vliegen. Gelijk gingen onze kijkers omhoog en zagen zo twee schitterende Slangenarenden aankomen vliegen. Deze kwamen over bergrug heen vliegen en kwamen zo boven onze hoofd cirkelen. Nog best wel op hoogte maar dat gaf niet, ze waren nog goed te fotograferen. Opnieuw was dit een heerlijk moment waar we beide super van genoten.
Slangenarenden.

Nu was het echt tijd om te gaan ontbijten, we konden wel aan de gang blijven :) Onze ochtend wandeling was echt top, zoveel moois en zulke super gave momenten en soorten. Met een super glimlach kwamen we aan bij onze staanplek waar we ons ontbijtje klaar maakte en met zijn viertjes lekker gingen smullen. Na heerlijk gegeten te hebben en wat gerelaxt te hebben hoorde ik onze blauwe vriend weer zingen.  Ik besloot even de telescoop te pakken en hem vanaf de camping te bewonderen. Nu met de scoop erop was die wat dichter bij, en konden wij hem heel mooi zien. Het kriebelde behoorlijk en toch besloot ik eventjes een kijkje dichter bij te gaan nemen om te kijken of ik hem wat mooier kon vast leggen. Bij zijn plekje aangekomen te zijn zag ik hem al zitten en probeerde wat dichter bij te komen.  Op geruime afstand kon ik zo al wat gave plaatjes maken en hem insekten zien vangen. Wat mij opviel was dat hij met zijn vangsten naar de andere rost zijde vloog waar hij verdween onder een rotsspleet . Dit deed hij diverse malen , bingo ik heb zijn nest locatie ontdekt. Wat gaaf Blauwe Rotslijsters vinden en dan ook nog hun nest locatie, mooier kan gewoon niet.
Blauwe Rotslijster mannetje in vlucht.

Blauwe Rotslijster op zijn vast rots.

Blauwe Rotslijster.

Blauwe rotslijster met een lekker hapje.

Blauwe Rotslijster.

Blauwe rotslijster.

Blauwe Rotslijster met een lekker hapje.

Na vele foto's gemaakt te hebben en hem goed geobserveerd te hebben besloot ik hem de ruimte te geven en weer af te dalen richting de camping. Wat was dit weer super. Onderweg had ik een geweldig uitzicht over het dal waar wij zaten en kon ik het besneeuwde Luberon gebergte zien.
Afgelopen nacht had het daar toch gesneeuwd en was er genoeg gevallen op de bergtoppen.
Besneeuwde Luberon gebergte.

Met dit geweldige uitzicht gezien te hebben ging ik opzoek naar de bloemen randjes waar ik vlinders zag vliegen op de heen weg. Gezien ik toch naar beneden moest kon ik beter deze randjes gelijk meenemen in de hoop nog wat moois vast te leggen. Ik viel al gelijk met mijn neus in de vele vlinders die rond vlogen, voornamelijk waren dit Argusvlinders en Rotsvlinders. Maar ook vlinders zoals Geel Oranjetipjes, Westelijke dambordje, Blauwtjes en Oranje Luzerne vlinders kwamen voorbij.
Oranje Luzernevlinder.

Tot mijn oog viel op een wel heel gaaf beestje, hyper maar gelukkig wilde die toch eventjes poseren. Deze schitterende Vlinderhaft had ik nog niet eerder voorbij zien komen hier. 
Vlinderhaft.

Ik kan hier geen genoeg van krijgen en besloot toch maar naar de camping te lopen. Ik kan hier wel dagen rond hobbelen want er is zoveel moois dat ik graag wil vast leggen . Maar deze vakantie staat niet alleen in het teken van vogelen en vlinderen maar ook gezellig met zijn viertjes vakantie te vieren en te genieten . Bij de camping aangekomen was het tijd om eventjes uit te blazen wat ik allemaal gezien had. Gezien dat het 1 mei was , waren alle winkels dicht in Frankrijk  en konden helaas geen boodschappen halen. Gelukkig hadden we nog het een en het ander wat we uit Nederland hadden mee genomen.  Toch besloten we eind van de middag om toch nog een rondje te doen in de omgeving. We hadden eerder een mooie Scharrelaar gezien net buiten Orgon en besloten daar een kijkje te nemen.  Bij de locatie aangekomen te zijn zagen we geen Scharrelaar.  Maar net op het punt dat we weg wilde rijden zagen we er eentje zitten boven op een fruitrank. Helaas vloog die al snel weg naar de andere zijde van de weg waar die verdween. Toch wilde we daar een kijkje nemen en ja hoor daar zat die achter een aarde heuveltje. We konden zo de eerste Scharrelaar plaatjes maken voordat hij opnieuw weg vloog.  Het zijn toch best schuwe vogels maar we hadden het geluk om hem te platen. Helaas staat die er niet helemaal op maar een plaatje hebben we.
Scharrelaar.

Vanuit hier besloten we een weggetje te nemen en een gebiedje bij Eygalieres te gaan bekijken. Bij dat gebiedje zagen we een mooi Westelijk Dambordje vliegen die wel op de foto wilde.
Westelijk Dambordje.

Bij het belopen van een bloemenstukje schoot er een hazelworm weg vlak voor mijn voeten. Helaas zag ik hem te laat om er foto's van te nemen.  Best jammer want die wilde ik graag op de foto zetten iets wat in Nederland ook nog niet is gelukt.  Voor de rest zagen we hier weinig vliegen op een paar Boerenzwaluwen na. We gingen maar opzoek naar een ander gebiedje wat tevens op de terug weg lag voor naar de camping. In de omgeving van Eyguieres zagen we nog een mooie Grauwe Gors.  Op de weg naar de zand groeve bij Senas zagen we langs de weg diverse Torenvalken waaronder ook twee Kleine Torenvalken maar die vlogen te ver weg voor foto's. In deze grote groep met valkjes zat ook een geweldige extra bonus op een telefoondraad. Een schitterende Roodpootvalk vrouwtje zat te de randen af te speuren naar wat lekkers. Bij het stoppen van de auto vloog ze helaas weg de akkers op. Jammer maar opnieuw een mooie bonusen erbij. We konden ook niet echt te lang stoppen gezien de Franse als gekken rijden en zeker daar, eigen veiligheid gaat voor vogels kijken. Bij de zand groeve aangekomen te zijn besloten we eventjes een kijkje te nemen gezien deze locatie al eerder grote groepen Bijeneters gezien waren. En ja hoor daar vlogen tientallen Bijeneters door de groeve, helaas te ver weg  om plaatjes ervan te nemen. Maar wat een geweldig gezicht en geluid kwam er uit de groeve. Na ze wat minuutjes bekeken te hebben zijn we terug gegaan naar de camping en heerlijk te gaan eten. Na heerlijk gegeten en uitgerust te zijn was het opnieuw raak. Mijn ogen vielen op vele rovers in de lucht en bij het beter te bekijken kon ik al gauw eruit opmaken dat het Wespendieven waren die aan het trekken waren.  Zo konden we er minimaal 8 tellen die over onze staanplek vlogen.
Wat gaaf zeg, zo vanuit je stoel.
 Wespendief.

Er komt maar geen eind aan de schitterende dingen die je hier voorbij ziet komen. Zo ook diverse Kleine IJsvogelvlinders op een meidoorn waren weer mooi om te zien. En dat allemaal rond en boven je plek.
Afgevlogen Kleine IJsvogelvlinder.

Vanavond besloot ik eventjes langs te gaan bij een bekende uit Spijkenisse die wij van de week tegen het lijf liepen tijdens een rondje over de camping. Hoe klein is de wereld om hier een bekende tegen te komen. Zo kwamen wij Wolter met zijn familie tegen die net als ons deze geweldige camping had uit gekozen om vakantie te vieren. Na een gezellig gesprek en wat verhalen uitgewisseld te hebben, besloot ik terug te gaan naar onze staanplek. Inmiddels was het al aardig schemerig geworden. Bij het verlaten van hun staanplek hoorde ik een gaaf geluid vanaf de berghelling komen. Gelijk kwam het antwoord in me op, wauw Nachtzwaluwen.  Ik had al eerder meldingen gezien in de buurt van Nachtzwaluwen maar hier bij de camping dat was wel gaaf. In snel pas naar de Caravan gelopen en mijn verhaal gedaan.  Mijn moppie was al moe van deze super dag maar ook dit kom zij niet laten schieten :) . Samen met de hond begonnen we aan onze avond wandeling op een bergpad richting de Nachtzwaluw plek. Het was goed kijken waar we liepen met al die stenen en rotsen. Na redelijk wat donker meters gemaakte te hebben over het donkere bergpad hoorde we een Nachtzwaluw. Wat gaaf, het geluid kwam van redelijk dicht bij . Na nog wat meters zachtjes door geschoven te zijn bleven we staan , het geluid zat zo dicht bij dat we in het donker om ons heen keken. We zagen niks vliegen of zitten, maar het kon niet ver bij ons vandaan zitten. Op een moment klikte de hondenriem waardoor we een geluid achter ons hoorde. Zo zagen we een gave Nachtzwaluw weg vliegen van een rots stuk waar we nog geen 2 meter van vandaan stonden. Door het dal weerkaatste het geluid en dachten dat die voor ons zat, maar hij zat achter ons. Gelukkig door het geluid van de riem zagen we hem weg vliegen , wat gaaf horen en zien. Heel de dag al zien en horen we gave dingen en dit is opnieuw een te gekke waarneming en zeker de moeite waard om savonds de berg op te lopen . Een dag kan je niet beter afsluiten dan dit . Wat een gebied , zoveel moois en verrassingen .

Geen opmerkingen:

Een reactie posten