Blauwstaart

zaterdag 20 juli 2019

AANKOMST IN AROLLA ZWITSERLAND

Na een heerlijke nacht rust ondanks dat het even wennen was en de hond de meeste plek had ingenomen waren we fris en fruitig. Het heeft goed uitgepakt om deze tussen stop te doen in plaats van een hele rit naar de bestemming. Nu zijn we gewoon fris om onze reis te vervolgen naar het mooie Zwitserland. Maar eerst gaan we nog even een leuke ochtend wandeling maken in de nabije omgeving van de camping. Zo horen en zien we nog diverse Grauwe klauwieren , Notenkrakers , Groot dikkopjes, Geelsprietdikkop en Groot geaderd witjes. Maar ook de flora is fantastisch wat overal waar je kijkt zie je kleur. Arnica , Adderwortel, Orchissen en vele meer. Wat is het schitterend hier, we gaan hier zeker terug komen. Met dit allemaal gezien te hebben wat eigenlijk maar een voorproefje is voor wat er gaat komen deze vakantie zijn we terug gelopen naar ons tentje om alles in te gaan pakken. Nu staat de rit naar het mooie hoog gelegen Arolla in het Wallis gedeelte van Zwitserland op het programma.  We rijden weg vanaf de camping op naar de grens van Zwitserland. Bij de grens hebben we veel file maar ook bij de splitsing naar de Gotthardtunnel staat er veel file. Maar ook dit hebben we goed doorstaan en kunnen onze weg vervolgen. Bij het passeren van de het meer van Geneve kunnen we genieten van het mooie uitzicht. We rijden nu het hoog gebergte in de echt Alpen beginnen. We stoppen nog een keer bij een parkeerplaats langs de snelweg, maar het is zo warm ruim 30 graden dat we niet lang hier verblijven en vervolgen onze weg naar de Wallis vallei. Eenmaal bij Sion aangekomen nemen we de afslag naar Arolla. Het geweldige uitzicht van de omgeving is echt fantastisch. De tour naar boven is echt niet voor watjes , de zeer smalle weg naar boven met onoverzichtelijke bochten maken de tocht wat spannender dan normaal. Een maal boven op een hoogte van ruim 1950 meter genieten we ook van de omgeving en zien de camping liggen.  Op 1950 meter is het de hoogst gelegen camping van Europa. Na onze gewone tent opgezet te hebben konden we even bij komen met een lekker biertje en genieten van de mooie uitzichten die vanaf de camping te zien zijn. Het is schitterend weer en volop zon. Overal waar je kijkt zie je hoge pieken met sneeuw en grillige rots formaties. De hoge Alpen we zijn er. De eerste vogel soorten worden al gelijk bij geschreven waaronder Notenkrakers , Goudvinken , Kleine Barmsijzen , Matkop, en Citroensijs. Nu onze echte kampeer tent staat kunnen we ook lekker onze eerste maaltijd gaan koken op ons gas pitje. Na het eten gaan we een wandeling maken in de omgeving van de camping. Naast de camping zijn allemaal alpenweides waren het wemelt van de vlinders zo zien we diverse Erebia's , Parelmoervlinders, Hooibeestjes maar ook de dikkopjes zijn in grote aantallen te vinden. Wat een paradijsje, mooie bloemen waaronder diverse Orchideeen  zoals de Zwarte vanille orchis en gave soorten vlinders.  We hebben nog wat licht om te fotograferen voordat de zon verdwijnt. Tijdens onze speur tocht naar vlinders zien we ook onze eerste Steenarend van de vakantie, helaas te ver weg maar die hebben we in de pocket. Ook een Grote gele kwikstaart en Groene specht zijn aanwezig. Wat een genot voor de eerste Alpen dag in Zwitserland. Nadat de zon onder is gegaan koelt het snel af en besluiten we vroeg in onze slaapzak te kruipen. Maar voor we dat doen kijken we s'avonds eerst naar boven , wat een schitterende sterrenhemel zo zie je het bij ons niet. Met dat in onze gedachten sluiten we onze ogen, op naar de volgende morgen.
Uitzicht vanaf een van de Alpenweides naast de camping.