Blauwstaart

Blauwstaart

woensdag 11 januari 2017

RONDJE STOMPAARDSPLAS


Halverwege de ochtend besloot ik toch nog even de deur uit te gaan, met het idee dat ik toch nog wat leuke plaatjes kon scoren. Heb besloten om toch maar in de buurt wat rond te gaan kijken of er wat leuks te vinden was. Het was vrij stil overal en ben door gereden naar de stompaardsplas waar altijd veel eenden zitten in de hoop daar wat te vinden. Onderweg zag ik een aantal IJsvogels voor bij komen maar geen van alle wilde blijven zitten. Bij de plas aan gekomen zag ik dat het helemaal vol zat met allerlei soorten eenden. Na wat speur werk vond ik al gauw wat mooie soorten zoals een Nonnetje vrouw en een Krooneend man maar helaas deze zaten te ver weg voor een foto.  Toch maar weer verder speuren en kwam een aantal Middelste zaagbekken tegen die de laatste jaren steeds meer hier te zien zijn.  Maar ook deze zaten aan de verkeerde kant van de plas. Dan maar weer verder fietsen, en besloot via de andere zijde te gaan. Bij het om fietsen kwam ik al de eerste Grote zaagbekken tegen, twee vrouwen die rustig langs de randen van het riet aan het foerageren waren.  Na een tijdje bekeken te hebben zag ik verderop meerdere Grote zaagbekken zwemmen en besloot daar heen te gaan. Bij de plek aan gekomen zag ik dat dit er geen paar waren maar tientallen. Na een beetje telwerk kwam ik op een aantal van 31 stuks uit. Dit is echt een zeer grote groep die je maar weinig vindt in onze regio. Gelukkig bleven ze op een bepaalde plek foerageren en nam plek bij een stukje riet waar ik ze makkelijk op afstand kon fotograferen. Sommige hadden mij wel door maar leken zich niks aan te trekken van mijn aanwezigheid. Helaas voor mij was de oeverrand niet echt comfortabel waardoor ik best nat werd door het weg zakken in het riet. Maar ja je moet er iets voor over hebben om wat plaatjes te schieten van zulke mooie vogels.

Wat een genot om deze vogels te horen en bezig te zien, zo'n mooie grote groep en dan nog redelijk dicht bij. Blijkbaar hadden ze een mooie vis plek gevonden, de ene na de andere kwam boven met vis soms net iets te groot. Wat ook best leuk was om te zien dat ze elkaar visje wilde afpakken.  Heerlijk om ze zo te kunnen bewonderen.

Na een tijdje heb ik deze groep verlaten om toch verder te gaan kijken.  Na diverse plekken bezocht te hebben vond ik niks bijzonders meer wat ik leuk kon fotograferen. Maar tijdens het fietsen bedacht ik me en ben naar een bijzondere plek gereden om even bij mijn vrienden te gaan kijken. En ja hoor deze waren thuis, maar zaten best op een moeilijke plek om te fotograferen. Na een beetje kijken zag ik er gelukkig een zitten die wel op de foto wilde, en nam daar mooi gebruik van.   Uilen zijn een van mijn favorieten vogels en na jaren weet ik mijn locaties wel waar ik diverse soorten kan vinden.  Het zien van uilen is bijzonder , want ze zijn altijd in de schemer en s nachts actief. Soms kan je ze wel zien als je weet waar je moet zoeken. Ransuilen bijvoorbeeld hebben een bepaalde roest plek in de herfst en winter periode waar ze met meerdere verblijven. Ook hier is dat het geval en kan dan een van de 5 Ransuilen mooi vast leggen op de foto.
Naast de mooie Grote zaagbekken is dit toch weer een mooi extraatje , en tevens een mooie afsluiter van de dag.

1 opmerking: