Blauwstaart

Blauwstaart

zaterdag 21 januari 2017

CERTHIA FAMILIARIS

 


Deze morgen had ik besloten om een bezoekje te brengen aan een gemelde zeldzame boomkruiper soort de Taiga Boomkruiper die was gevonden in het mooie gebied de Kwade hoek. Deze soort komt niet veel voor in westelijke deel van Nederland, dus was het wel een bezoekje waard om hem op te zoeken. De Europese Boomkruiper familie bestaat uit 3 soorten , de Gewone Boomkruiper , Kortsnavelboomkruiper en de Taigaboomkruiper waarvan de Taigaboomkruiper toch wel de mooiste is. Boomkruipers zijn lastig om te zien en zeker om ze te fotograferen omdat ze constant in beweging zijn en rond de boom kruipen. Het beste om Boomkruipers te zien is het geluid te herkennen zodat je weet waar je ze kan vinden en zien. Het is een kunst om ze dan vast te leggen op een foto, Boomkruipers kruipen voornamelijk rond de bomen om hoog, in tegenstelling tot de Boomklever die ook naar beneden kruipt . Het verschil tussen Boomkruipers en Boomklevers is niet alleen de kleur maar ook de vorm van de snavel , bij de Boomkruiper loopt de snavel in een boogje naar beneden en de Boomklever heeft een klein recht spechten snaveltje.  Boomkruipers zijn overal te vinden van woonwijken tot bossen en kunnen alleen of in groepen foerageren. Ze zijn meestal in de buurt van mezen groepen waar ze mee optrekken ,s avonds komen ze meestal bij elkaar en slapen in een groepje tegen elkaar aan als een balletje veren om zo elkaar warm te houden. Gewone Boomkruipers zijn algemeen in Nederland en de Kortsnavelboomkruipers komen in het zuiden van Limburg en Belgie voor, terwijl de Taigaboomkruiper in Oost en Noord Europa voorkomen. Dat maakt het ook zo mooi als er een Taigaboomkruiper in Nederland en onze omgeving voorkomt . Het is mijn 3e Taigaboomkruiper voor de regio Voorne, afgelopen jaar had ik er een in het Brabantpark te Spijkenisse die helaas niet te fotograferen was door het te snelle bewegen en afstanden af te leggen, en de eerste was in 2002 in Voornes duin, helaas toen fotografeerde ik toen nog niet . Daarvoor was nu weer het mooie moment om er een in mijn regio vast te leggen op foto. Bij aankomst op de Kwade hoek hoefde ik niet lang te zoeken, en vond de Taiga op geluid . Deze liet zich mooi zien en kom de eerste plaatjes maken, helaas vloog die weg en was hem ruim een uur weer kwijt. Na een tijdje zoeken vond ik hem weer terug langs het fietspad waar die vlak voor mij in een boompje zat.
Heerlijk zo dicht bij, het hagelwitte stak mooi af tegen de bruinige kleuren van de bomen. Hij trok zich niks aan van mij en ging vlak voor mij van boom tot boom. Gelukkig was het zonnetje aanwezig wat het nog mooier maakte in het toch al donkere stuk van het bos gedeelte.

Wat een genot om hem zo mooi en dichtbij te kunnen bewonderen en vast te leggen op foto, helaas voor een film momentje was die te snel.  Hij liet zich een aardig tijdje mooi zien en vloog af en toe uitzicht om daarna weer terug te komen.
Tijdens het bewonderen van deze gave soort had ik steeds bezoek van een andere kleine rakker die soms wel heel dicht bij kwam. Het puntje van mijn schoen zo dicht bij, dit Roodborstje was totaal niet bang en zat te wachten op elk blaadje wat ik verschoof met mijn schoen om er naar toe te duiken voor lekkere hapjes die daar te vinden waren. Het handtamme beesie liet zich mooi op de foto zetten, voor mij een extra happy moment op deze succes volle ochtend.

1 opmerking: