Blauwstaart

Blauwstaart

vrijdag 6 januari 2017

PAAR UURTJES VOGELEN IN DE POLDER

 



De dag ziet er goed uit om eventjes een paar uurtjes te gaan vogelen in de polder, koud maar toch met een lekker winters zonnetje. Fietsend langs de lageweg kwam ik al vele Kol en Brandganzen tegen , gelijk even alles afspeuren voor eventuele andere bijzondere ganzen soorten zoals Roodhalsgans of een Sneeuwgans. Maar helaas deze soorten zaten er niet tussen . Wel zaten er veel Roeken en Wulpen op de graslanden, beide vogelsoorten vindt ik bijzonder vanwege hun uiterlijk en kleur. Roeken met hun olie zwarte gekleurde veren en de Wulpen met hun bijzondere naar beneden wijzende kromme snavel. Ook zaten er honderden Smienten op de graslanden die zich te goed doen aan het lekkere gras. Het zijn schitterende eendjes met mooie kleuren met name de mannetjes, en ze hebben een heel kenmerkend fluit geluidje. Zo is er al genoeg te zien op de eerste paar honderd meter . Op weg naar de slikweg kom ik de verrassing van de dag tegen een geweldig mooi gekleurde mannetje Roodborsttapuit. Er zijn maar weinig van deze vogels die bij ons blijven overwinteren.  Op een paar meter van mij vandaan is hij aan het foerageren en trekt zich niks aan van mij.  Hij duikt zelfs op een meter voor mij op de grond om wat lekkers te pakken en vliegt naar de eerste paaltje toe om hem op te eten. Wat een genot om zo'n mooie vogel zo dicht bij te kunnen bewonderen .
Steeds weer dook hij naar de grond voor wat lekkers terwijl ik hem ondertussen mooi kon fotograferen. Van paaltje naar paaltje, van hekje naar hekje , van rietstengel naar rietstengel het maakte voor hem niet uit dat ik zo dicht bij stond te kijken en te fotograferen. Soms zat die te dicht bij om foto's te nemen en restte mij alleen om met mijn ogen hem te bewonderen.
Zo vaak kom je dit niet tegen dat je een Roodborsttapuit zo mag en kan bewonderen van dicht bij, normaal gesproken zijn het best vrij schuwe vogels die graag op afstand blijven. Maar deze man was echt een fotomodel, Heerlijk met het winter zonnetje poseerde hij graag .
Met zulke momenten moet je het er toch van nemen om mooie plaatjes te maken. Ruim een uur lang in de kou heb ik van hem genoten hoe hij druk bezig was met het vergaren van voedsel om de winter te overleven en zo aankomend voorjaar voor eventuele nieuwe generatie kan zorgen.

Na vele mooie foto's ben ik verder gegaan om te kijken wat er nog meer voor moois op mijn pad kwam. Fietsend richting het mallebos stopte ik bij het bekende bruggetje waar vele eenden zaten waaronder diverse Wintertalingen en Krakeenden. Ook twee Cetti's zangers waren druk met elkaar bezig alleen waren deze te snel om er een plaatje van te maken. Hier en daar een mooie overvliegende Waterpiepers en Graspiepers en een roepende Waterral. Het blijft een mooi stukje hier. Op eens hoorde ik van ver af een bekende roep van een Zwanen soort, en ja hoor een hele mooie aankomende vliegende Kleine zwaan. Luid roepend kwam die al van ver aanvliegen en vloog hoog voor mij langs richting de Botlek gebied. Zo vaak kom je deze Zwanen soort niet tegen, het is vrij zeldzaam om Kleine zwanen hier tegen te komen, waarschijnlijk was die zijn groepje kwijt . Het is een van de zwanen soorten waar het zeer slecht mee gaat en heel sterk in aantallen af nemen. Een groot deel van de gehele populatie komt in ons land overwinteren .Gelukkig kon ik er nog een mooi bewijsplaatje van maken . Dit zijn net als Wilde zwanen zulke mooie vogels, die bij ons alleen in de winter periode te zien zijn.
De uurtjes vogelen in de polder hebben schitterende momenten opgeleverd, dat allemaal zo dicht bij huis.

1 opmerking:

  1. Mooie foto's en een leuk verslag. Is idd genieten als je ze van dichtbij kunt benaderen en ze gewoon hun gang gaan.

    BeantwoordenVerwijderen