Blauwstaart

Blauwstaart

donderdag 26 januari 2017

KLEIN PROFIJT


Vandaag was mijn doelstelling Kleine Bonte spechten te vinden bij het gebied Klein Profijt bij de Rhoonse grienden.  Op weg met de fiets naar het mooie wilgen gebied waar veel Bevers , Matkopjes en Kleine bonte spechten zitten. Ze hadden best mooi weer opgegeven en de dag begon idd met wat winterse zonnestralen. Onderweg er naar toe fietsend langs de maas zag ik al veel Vinken , Groenlingen en Mezen. Ter hoogte van het delta centrum zag ik al de eerste sporen van een Bever die daar aardig wat had lopen knagen aan de wilgen. Overal potloodstammetjes en kale takken, best een grappig gezicht.  Bij het eerste stuk aangekomen te zijn van de Rhoonse grienden zag ik dat ze flink bezig waren met het snoeien van wilgen en het maaien van het riet.  Dit belooft niet echt veel goeds, toch met wat hoop door gefietst naar mijn eind bestemming bij de golfbaan van Rhoon. Deze locatie is bekend voor de diverse Kleine bonte spechten die hier zitten en broeden. In onze regio Voorne Putten komen ook Kleine Bonte spechten voor alleen zijn ze moeilijk te vinden en zijn ze best schaars. Bij de Beerenplaat en Voornes Duin kan je ze met wat geluk nog tegen komen. Maar aangezien ze hier veel worden gezien en worden gefotografeerd ben ik hier naar toe gegaan in de hoop ze ook te mogen zien.  Bij het afstappen van mijn fiets zie en hoor ik de eerste Matkopjes die door de wilgen struinen. Deze mooie mezen soort komt voor in vochtige gebieden waaronder grienden. Gelijk al kan ik al diverse plaatjes maken van deze mooie soort. Aan onze zijde komen ze  voor in bepaalde stukken zoals de Beerenplaat, Spuibos, Mallebos en nog wat andere plekjes. Geweldige meesjes zijn het ,het leuke geluidje dat ze maken en zijn bruinige beige gekleurd met een zwart petje. Op dit stukje waar ik was telde ik er al 6 bij elkaar.
Bij het doorlopen van de grienden zag ik er nog veel meer , maar helaas nog geen spoor van de Kleine bonte specht. Tot dat ik ineens een Kleine bonte specht hoorde roepen, opzoek naar het spechtje wat zich maar niet liet zien besloot ik maar terug te lopen naar mijn fiets. Inmiddels had ik al heel het gebied afgezocht maar zonder resultaat om er eentje te zien laat staan er een te fotograferen. Dit kleine spechtje is de kleinste spechten soorten in Europa en is best lastig te vinden. Het beste is hem op geluid te vinden maar dat is meestal in de voorjaars periode dat ze het meest vocaal zijn.
Onderweg naar mijn fiets werd ook duidelijk waarom ik weinig vogels zag en hoorde, overal waren ze bezig met het maaien van riet en het verbranden ervan, ook waren ze velden met wilgen aan het snoeien. Beter is het dus om het later nog eens te proberen.  Ben op de fiets terug gereden naar de bekende Bever plek waar ook alles gesnoeid was . Daar liet nog een Matkopje zich zien en horen.
Met een beetje tegenlicht bleef die wel eventjes lekker zitten voor een plaatje. Ook de Bever burcht zag er stil uit, wel veel aanwijzingen op leven maar geen Bever te zien. Ik besloot toen maar terug te fietsen naar huis. Onderweg kwam ik nog wel wat plekken tegen waar veel Koperwieken , Merels en Lijsters aan het scharrelen waren op zoek naar wat lekkers tussen de bladeren.  Hopelijk hebben we volgende meer succes met de Kleine Bonte specht, en is het weer wat beter en warmer dan dat het nu was. Ondanks alles toch wat mooie plaatjes kunnen maken van de Matkopjes en een Koperwiek, dus het was niet voor niks geweest.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten