Blauwstaart

Blauwstaart

maandag 27 april 2020

NATUURBELEVING IN BIERT EN DE HOLLE MARE


Deze morgen had ik besloten om een kijkje te nemen bij het broedgebied in Biert en het rietgebied de Holle Mare bij Zwartewaal. Aller eerst in de vroege morgen naar Biert om daar opzoek te gaan naar een bijzondere marter achtige genaamd Hermelijn. Al diverse malen werden hier Hermelijnen gezien. Deze kleine rovers zijn altijd moeilijk te zien en te vinden , maar hier schijnt het toch vaak te gebeuren dat je ze kan zien overdag. Aangekomen op de plek nam ik plaats tussen het fluitenkruid en raapzaad wat beide mooi in bloei staat. De beste tijd hier is s'morgen vroeg, alle weidevogels zijn dicht bij te bewonderen en te horen. Alleen al voor het geluid is het de perfecte plek om heerlijk te genieten en tot rust te komen.  Diverse vogelsoorten kwamen voorbij en zag ik ze nog foerageren in de nog sappige grond, waar het elders is uitgedroogd door de warmte van afgelopen weken.
Grutto's foerageren in de greppels die nog vochtig genoeg zijn om lekkere wormen te scoren.
 Grutto op zoek naar lekkere wormen.

Hebbes, een lekkere worm.

Grutto / Black-tailed Godwit / Limosa limosa

Maar ook Lepelaars komen nog in de greppels foerageren opzoek naar stekelbaarsjes of andere kleine waterdiertjes. Soms komen ze in contact met andere buurt genoten die er niet van gediend zijn en dat laten ze merken. Zeker in de deze tijd hebben sommige weidevogels al jongen en die beschermen ze volop , ook een Lepelaar moet het bekopen met vele aanvallen.
Kieviten maken duik vluchten naar de Lepelaar, om hun jong(links onder) te beschermen.


Lepelaar / Eurasian Spoonbill / Platalea leucorodia

Maar ook andere bijzondere soorten bezoeken dit bijzondere gebied.  Watersnippen, Bokjes, Bosruiters, Groenpootruiters, Zwarte ruiters, Witgatjes, Oeverlopers en Tureluurs zijn in deze periode op bezoek of maken deel uit van deze broed locatie. Zo zag ik een aantal Bosruiters en Groenpootruiters voor mij langs vliegen waar ik nog een paar plaatjes van kom maken.
Groenpootruiter/ Common Greenshank / Tringa nebularia

Bosruiter / Wood Sandpiper / Tringa glareola

Deze tijd van het jaar zijn vogels alleen maar bezig met partners vinden en zorgen dat hun nakomelingen op groeien. Vele eenden soorten zijn vroege broeders en zijn veel in kruidenrijke graslanden te vinden. Deze graslanden zijn meestal broedgebieden en beschermd waar ze in rust kunnen broeden. Dit gebied in Biert is daar een van. Hier zitten vele Slobeenden , Krakeenden, Wilde eenden en Zomertalingen te broeden. Deze morgen kwamen vooral de Slobeenden en Krakeenden voorbij, waar ik mooie foto's van kon maken. Tevens had ik gelijk een broed locatie ontdekt van een Slobeend koppeltje, nu is het wachten op pulletjes die de aankomende week geboren worden.
Slobeend man zwemt in de buurt van het broedende vrouwtje. /Northern Shoveler / Anas clypeata

Twee single mannetjes vliegen nog een rondje.

Twee Krakeend mannetjes met een vrouwtje, welk mannetje is de gelukkige.
Gadwell / Anas strepera.

De gehele ochtend zijn de slootjes in rep en roer door de vele honderden Schubkarpers die aan het paaien zijn. Overal waar je kijkt zie en hoor je ze. Soms is het zo hard dat de vissen uit het water geduwd worden. Best bizar in zulke kleine slootjes maar dat is waar ze graag paaien ,zodat hun jongen goed en veilig kunnen opgroeien. Hier onder een klein filmpje ervan.


Na een geweldige ochtend in en bij het broedgebied Biert , besloot ik naar het volgende gebied te gaan. Bij het plaatsje Zwartewaal ligt in de polder een schitterend mooi rietgebied waar je heerlijk kan genieten van andere bijzondere vogelsoorten en andere flora en fauna.  Bij het gebied aangekomen nam ik plaats waar ik eerder met Annemieke een Snor heb gehoord. En ja hoor ,ook nu was deze zeer goed te horen, helaas niet te zien. Voor dit gebied is het bijzonder dat deze rietvogel hier zijn intrek heeft genomen. Maar het gebied heeft nog veel te bieden, waaronder diverse koppeltjes met Bruine Kiekendieven die je soms mooi dicht langs vliegend op de foto kan zetten.
Bruine Kiekendief man / Western Marsh Harrier / Circus aeruginosus

Aan de andere kant van het gebied zaten de Rietzangers, Kleine Karekieten, Rietgorzen, Grasmussen, Fitissen en een Koekoek te zingen.  Sommige van deze wilde wel graag op de foto, en kon zo mijn tijd nemen om ze goed op de foto te krijgen. Met de opkomst van het riet en het mooie bloeiende Fluitenkruid worden sommige foto's een plaatje.
Kleine Karekiet / Eurasian Reed Warbler / Acrocephalus scirpaceus

Fitis

Fitis / Willow Warbler / Phylloscopus trochilus.

Opeens viel mijn oog op een overvliegende Boomvalk , deze vogel net iets te snel over waardoor ik geen plaatjes ervan kon maken. Deze soort komt nog wel later in mijn blogs terug. Maar ook andere beestjes waren te zien in dit schitterende gebied, vele Groene Kikkers zaten langs de randen van het water te zonnen.  In eens zag ik een verse Vuurjuffer vrouwtje opvliegen en iets verder op een rietstengel gaan zitten. Mijn eerste Vuurjuffer van dit jaar, ik zal eens kijken of ik dit jaar in dit gebied wat meer Libellen en Juffer in kaart kan gaan brengen.  Na al dit moois van vandaag was het tijd om naar huis te gaan, deze dag was top met vele soorten en momenten.
Vuurjuffer vrouw /












Geen opmerkingen:

Een reactie posten