Blauwstaart

Blauwstaart

woensdag 8 april 2020

GROTE GRIJZE SNIP IN DE WOLVENPOLDER


Het zijn rare tijden waar we nu met zijn allen in leven. In de ban van het virus Corona is alles anders dan normaal. Ook mijn werktijden zijn hier op aangepast. Vandaag had ik dienst tot 14:00 dus ik zou daarna lekker naar huis gaan. Ook met deze rare tijd is het voor ons vogelaars toch al een spannende tijd gezien dat de migratie van miljoenen vogels op gang is gekomen. Dus altijd kijkend omhoog en op de grond maar ook alle oren open op het geluid van over trekkende vogels. Je weet maar nooit wat er langs komt vliegen. Vandaag was een saaie dag maar veranderde gauw. Om even rond 13:30 kreeg ik een appje van onze vogelaars groep. Daarin waren een aantal foto's geplaatst met daarop een soort snip en de vraag wat is dit. Voor mij ging er gelijk een lampje branden en tikte terug een Grote Grijze Snip. Ook de vraag waar? Finne de ontdekker tikte terug de Wolvenpolder. Al gauw kwamen meerdere mensen op gang met antwoorden en platen met determinatie van de snip. Een schitterende Amerikaanse soort heeft de Wolvenpolder gevonden. Annemieke stuurde mij een appje dat ze mij op kwam halen van mijn werk met onze foto en telescoop spullen. Gelukkig was ik om 14:00 klaar met werken wat echt super was. Net na werk tijd was Annemieke er binnen een aantal minuten en zo snelde we ons naar de Wolvenpolder. Gezien deze rare tijd moesten we ook de Corona regels in acht houden en op gepaste wijze de vogel bewonderen. Bij aankomst waren sommige er al en ze hadden hem nog steeds in beeld.  Met om de buurt in de kijkhut en daarnaast ,kon iedereen hem zien en vast leggen op foto en film. Wat een gave knaller van een soort, zo ver ik weet is dit de eerste van deze soort op Voorne Putten en dan nog wel in ons gebiedje. Veel foto's en filmpjes werden gemaakt, en ondanks deze rare tijd en regels had iedereen hem die middag gezien. S'avonds en de dag erna is de vogel niet meer gezien dus we hadden echt geluk. Dit is de tweede Amerikaanse soort voor het gebied en gelijk de zeldzaamste. Ik zeg op naar de volgde soort, wat een genot was dit in deze rare extreme tijd , soms is er dan ook een moment van genot , hoe raar dit ook klinkt.

Finne, super bedankt, een heerlijke ontdekking.

Grote Gijze Snip / Long-billed Dowitcher / Limnodromus scolopaceus.


Grote Grijze Snip te midden van Slobeenden.


Grote Grijze Snip bij de groepje Slobeenden.

Links Tureluurs te midden Grote Grijze Snip en rechts Slobeenden.

Links een wassende Grote Grijze Snip , daarnaast een tureluur met Watersnippen en Slobeenden.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten