Blauwstaart

Blauwstaart

dinsdag 14 maart 2017

VOORJAARS GEVOEL


Op weg naar het gebied de Beninger slikken om te gaan zoeken naar de eerste Blauwborst van het jaar voor het gebied. Al diverse dagen worden er Blauwborsten gemeld in ons land die al terug gekeerd zijn van uit hun warme oorden. Beetje bij beetje zie je steeds meer aanwijzingen dat de lente er aan komt. Veel vogels zijn op de terug tocht naar hun voorjaar/zomer locaties, dus is het best mogelijk dat er al een Blauwborst te vinden is. Bij aankomst in het gebied zie ik al een mooie Blauwe kiekendief vrouwtje voorbij vliegen maar is net te snel verdwenen om haar op de foto te zetten. Bij de achter dijk aangekomen , blijf ik even staan om te luisteren of ik al wat hoor. Maar helaas nog niks , wel veel Heggenmussen die zich goed laten horen. Na wat door gelopen te zijn zie ik een vogeltje boven in een vliertje zitten, hij zit ver weg maar is duidelijk te herkennen als een Blauwborst. Hebbes mijn eerste Blauwborst van het jaar en het gebied. Ondanks dat die te ver zit voor een plaatje , ben ik er zeer tevreden mee. Jammere is dat deze wel stil was en niet zijn heerlijke zang liet horen.  Wel zaten er twee Roodborsttapuiten mannetjes elkaar in de weg en gaven een leuke show weg. Inmiddels bij het kijkscherm aangekomen neem ik een blik over de plaat. Daar zie ik diverse Zomertalingen in een verstopt hoekje zitten, ook deze soort heeft het gebied weer gevonden.  Ook de vele Bonte strandlopers en Grutto´s is een genot om naar te kijken. Mijn blik viel op een mannetje Bruine Kiekendief die al nestmateriaal aan het verzamelen was. Gauw ben ik op de achter dijk gaan zitten waar hij iedere keer over heen vloog. En ja hoor hij kwam terug en kon mijn plaatjes maken, hij stoorde zich totaal niet aan mij en vloog vele malen heen en weer.


Heerlijk om te zien hoe dit mooie mannetje bezig is met de aanbouw van zijn stulpje. Mag hij maar  succes vol zijn met zijn vrouwtje die daar ook rond vloog. Aankomende tijd zullen er wel meer Bruine Kiekendieven terug keren naar die gebied. De afgelopen jaren waren ze best succes vol met vele mooie jongen. Terwijl ik deze Kiekendief bezig zag hoorde ik een kabaal achter mij in het gebied. Met een blik over de dijk zag ik drie reeen aankomen rennen die waarschijnlijk geschrokken waren van een aantal wandelaars aan de andere zijde van het gebied. Het leek erop dat de reeen in mijn richting op kwamen , en legde ik gelijk aan met mijn camera . Op het moment dat ik dat deed rende ze het water in om naar de andere zijde te zwemmen. Terwijl hun in het water plonsde nam ik mijn plaatjes. Best wel bijzonder om zwemmende reeen te fotograferen. Wat een mooi gezicht, drie zwemmende reeen . Bij het uit komen van het water kon ik nog snel wat plaatjes nemen wat best een mooi resultaat opleverde.



Heerlijk genieten zo, eerst mooie show van de Bruine Kiek en als bonus drie zwemmende reeen en niet te vergeten de eerste Blauwborst van het jaar. Na deze momenten ben ik weer terug gegaan naar de parkeerplaats. Onderweg kwam ik ook nog een paar Witte kwikstaarten en Rouwkwikstaarten tegen die op een eilandje aan het foerageren waren. Wat een heerlijk voorjaars gevoel en het wordt steeds mooier naar mate de lente aanbreekt. Ik zeg laat het maar snel komen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten