Blauwstaart

Blauwstaart

zondag 26 maart 2017

VOORNES DUIN


Bij een middag bezoekje aan Oostvoorne besloot even te gaan kijken bij een voor mij bekende locatie waar ik diverse duin/bos vogels kan vinden. Gezien dat het weekend was en in de middag was het drukte van dagjes mensen in de Voornese duinen. Maar dat mocht de pret niet drukken , want daar kwam ik niet voor.  Bij een plek aangekomen te zijn duurde het niet lang voor dat ik een heel bekend geluidje hoorde. Het geluidje van de Kuifmees, wat is dat heerlijk. Na wat zoek werk vond ik er eentje en niet veel langer vond ik de tweede. Na positie in genomen te hebben hoefde ik niet lang te wachten tot ze beide rond mij heen zaten. Helaas was de locatie wat donker wat het niet gemakkelijk maakte voor foto's te nemen. Maar aanhouder wint, want beetje bij beetje kwamen ze er redelijk voor zitten om er toch wat plaatjes van te nemen. Het zijn best schuwe vogeltjes en laten zich niet gemakkelijk op de foto zetten. Toch ben ik best tevreden met het resultaat, nu nog een keertje terug komen op een beter moment . Het is in Voornes duin niet van zelf sprekend dat je Kuifmezen vind , want ze zijn er maar op en aantal plekken te vinden . Dit is de enige locatie in de voorne regio waar je deze soort kan zien of horen.

De laatste jaren vind ik zelf dat er steeds meer Kuifmezen te vinden zijn. Het zijn zeer bewegelijke beesies die veel in de boomtoppen te vinden zijn. Het geluid is de beste kans om ze te vinden, maar dan moet je ze nog zien wat niet mee valt. Het is gewoon gelukt hebben om ze te zien en zeker om er plaatjes van te maken. In andere delen van ons land is het in mijn ogen wat makkelijker om ze te zien en vast te leggen , gezien dat er daar veel meer zitten. Ze houden van een biotoop van wat naaldbomen gemengd met wat loofbomen .

Na deze soort mooi bewonderd te hebben ben ik verder gaan zoeken naar andere soorten. Op een vlakte kwam ik diverse Boomleeuweriken tegen die druk aan het baltsen waren. Zo gaaf om te zien, hun geluid is al super om te horen daar word je echt vrolijk van. Een andere verrassing zat er niet veel van vandaan, mijn eerste Boompieper van het jaar zat daar in een meidoorn. Bij het benaderen vloog die weg richting een ander gedeelte waar ik hem niet meer terug kon vinden. Ook twee Kruisbekken kon ik nog mee pikken terwijl ze overvlogen vanuit de dennen. Heerlijk wat dit gedeelte op brengt kwa soorten. Ik besloot vanuit hier naar een andere locatie te gaan. Daar aangekomen werd ik getrakteerd op een van de vele Rode Eekhoorns die daar te vinden zijn. Deze schitterende zoogdiertjes zijn te vinden in grote delen van het Voornes duin.  Wat is het een genot om dit soort diertjes bezig te zien.  Een Eekhoorn stoorde zich totaal niet aan mij en liet zich uit gebreid fotograferen terwijl die op een pot vogelpindakaas zat te smullen.  Op deze locatie is dit vrij normaal dat er Rode Eekhoorns zijn. Als ze eenmaal makkelijk voedsel weten te vinden dan blijven ze in de buurt om er gretig gebruik van te maken. Dit was niet erg in mijn geval .



Na diverse plaatjes gemaakt te hebben , besloot ik richting huis te gaan . Het was weer echt genieten deze middag van de vele gave soorten die ik tegen kwam. Kuifmezen , Boomleeuweriken, Boompieper, Kruisbekken en natuurlijk als laatste de gave Rode Eekhoorn wat een middagje.  Heb weer genoeg foto's uit te zoeken als ik thuis , maar dat houd me lekker bezig :)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten