Blauwstaart

Blauwstaart

woensdag 15 maart 2017

TEKEN VAN HET BEGIN VAN HET NIEUWE VOORJAAR


Afgelopen week neemt het aankomende voorjaar steeds mooiere vormen aan. Al diverse dagen heerlijk mooi voorjaars zonnetje en hogere tempraturen. Vele Vlinders, Bijen , Hommels komen weer in beweging. Planten laten hun nieuwe scheuten zien en de voorjaars bollen staan in bloei.  Ook bij de vogels is het voorjaar begonnen , de Grutto's zijn al in grote getalen terug gekeerd. Ook ander soorten vogels zijn aan het terug keren naar hun zomer gebieden. Een van de soorten is de Blauwborst, al een week lang worden er meldingen gemaakt van terug gekeerde Blauwborsten. Deze schitterende vogel met een geweldige mooie zang en mooie gave blauwe borst kleur is een genot om te zien. Je heb eigenlijk drie soorten( ondersoorten)  de gewone Blauwborst met een gehele blauwe borst en zijn broertje de Witsterblauwborst die heeft een witte vlek(ster) in het blauwe gedeelte, en daarnaast heb je nog de zeldzame Roodsterblauwborst deze heeft een rode vlek(ster) in het blauwe gedeelte.  Zodra de eerste Blauwborsten worden waargenomen in ons land is het een teken dat het voorjaar begonnen is. Gisteren zag ik de eerste Blauwborst bij de Beninger slikken , helaas zat die te ver om er een goede foto van te maken.  Vandaag had ik een missie om er eentje te fotograferen en besloot wat rietstukken af te gaan om er meer te gaan zoeken in mijn omgeving en daarna door te gaan naar de beninger.  In mijn regio kwam ik al de eerste Blauwborsten tegen bij een mooi riet stuk. Ik besloot hier even wat tijd aan te besteden om te zien of een van deze vogels zich wilde laten fotograferen. Gelukkig was er eentje die toch op de foto wilde. Deze vogel is een gewone Blauwborst met een gehele Blauwe borst.
Wat een genot om deze vogels te horen zingen en te zien, die mooie blauwe kleur steek mooi af tegen de rietstengels. Helaas bleef die toch wel verscholen zitten achter de rietstengels. Na hem een tijdje bewonderd te hebben ben ik verder gegaan naar een volgende locatie. Vlak bij de volgende locatie aangekomen te zijn hoorde ik al een Blauwborst zingen.  Op deze locatie bleken er ook twee te zitten, en beide waren zeer mooi zichtbaar en lieten zich van zeer dicht bij vast leggen op de foto.  Dit waren beide Witsterblauwborsten . Ik had al lekker plaats genomen op een plekje waar ik ze beide goed kon zien.  Met regelmaat kwamen ze beide helemaal in het open zitten en zaten tegen elkaar in te zingen. Ze waren zo druk met hun eigen bezig dat ze mij zo goed als niet zagen zitten langs de sloot rand. Hier maakte ik gelijk gebruik van en kon zo zeer mooie platen maken.



Echt geweldig om zo'n battle te zien tussen twee mannetjes die zich nu al helemaal laten zien en horen. Zulke momenten maak je niet zo snel mee. Met het lekkere voorjaars weertje is het des te meer genieten. Liggend in het zonnetje met me rug tegen de slootwand heb ik zo een mooi overzicht over de twee blauwe kemphaantjes.  Hier en daar nog diverse vlinders en hommels die je voorbij ziet komen kan het haast niet mooier.



Op een ochtend toch ruim 440 foto's gemaakt van deze schoonheden, een hoop uitzoek werk . De een nog leuker en mooier dan de andere ,maar ja dat heb je als je er geen genoeg van kan krijgen.  Mijn missie van vandaag is ruim geslaagd .



Opnieuw weer een super geslaagd ochtendje.

1 opmerking: