Blauwstaart

Blauwstaart

donderdag 30 maart 2017

ROUTE POLDER EN BENINGER


Deze morgen ging de wekker best wel vroeg met de bedoeling om te gaan kijken voor wat uilen soorten in onze polder. Gelukkig kwam ik er gelijk uit en zat net over 6 uur op mijn fiets richting de eerste locatie. Bij de locatie aangekomen te zijn was alles stil en was er geen uil te bekennen.  Ik besloot wat verder te gaan fietsen en bij de volgende boerderij ben ik van afstandje gaan turen. Na een aantal minuten viel mijn oog op een schim die op een paaltje zat. Ik besloot wat dichter bij te gaan maar rekening houdend met de boeren familie dat ik niet pal voor hun erf stond want dat zouden ze niet op prijs stellen. En ja hoor daar zat de kleine rakker, een prachtig Steenuiltje zat heerlijk rond zich heen te kijken of die wat lekkers zag. Helaas was het nog te donker om foto's te nemen , maar eindelijk heb ik dit jaar weer een Steenuiltje gezien. Steenuiltjes zijn vrij zeldzaam in de Voorne regio, althans het zien van eentje. Ze zitten er wel maar altijd goed verscholen maar dat maakt het dubbel zo mooi als je er dan eentje mag zien.  Gezien het nog eigenlijk te donker was om door te rijden naar de beninger besloot ik toch weer naar huis te gaan om daar een bakkie koffie te drinken. Na een uurtje of acht ben ik weer op pad gegaan en terug gefietst naar de locatie van vanmorgen. Maar helaas geen uiltje meer. Bij de omgeving spuisluis aangekomen te zijn werd ik verwelkomt door een aantal leuke Oeverzwaluwen. Deze hingen rond op een voor mij bekende locatie waar ze een aantal jaartjes zitten, leuk dat ze weer terug zijn. Iets verder op zag ik een aantal witte kwikstaarten met een Rouwkwikstaart er tussen hobbelen over het veld. Terwijl ik dat noteerde hoorde ik mijn eerste Gele kwikstaart van dit jaar, en ja hoor daar liep hij tussen de witte kwikkies. Wat een paar minuten wel niet oplevert.  Iets verder op zat een Blauwborst lekker te zingen en tot mijn verbazing zag ik langs de rietkragen twee Zomertalingen zwemmen. De overige soorten die ik daar tegen kwam waren oa een Zwarte ruiter, Witgat, en Kluten  De dag is echt geweldig begonnen. Ondertussen bij de beninger aangekomen zag ik dat het gebied best vol vogels zat. Met het benaderen van de achter dijk was het geluid van de Blauwborsten zeer goed te horen. Ik kon er zo al diverse tellen, ook waren de eerste Rietzangers hier ook gearriveerd.  Wat een heerlijk geluid daar word je echt vrolijk van. Vanuit het kijkscherm kon ik de volgende soorten mooi zien, Zomertalingen, Wintertalingen, Goudplevieren, Kluten, Pijlstaarten, Lepelaar en vele andere. Ook hier kon ik 3 Gele Kwikstaarten vast leggen, deze kwamen mooi rond het scherm foerageren.
Gele Kwikstaart.

Gele kwikstaart.

Gele kwikstaart.
Eindelijk kon ik ze mooi vast leggen , want de eerste van vanmorgen zat daar niet echt goed voor.  Er zullen vast nog wel meerdere foto's van worden gemaakt gezien het kijkscherm een perfecte locatie is om kwikstaarten, Piepers en andere vast te leggen. Ook ander soorten kwamen redelijk mooi langs waar ik redelijk leuke plaatjes van kon maken.  Hier onder een aantal van die soorten die ik voorbij zag komen.
Grote Zilverreiger.

Vluchtje Wintertalingen.

Graspieper.

Tureluur.

Inmiddels had ik bezoek gekregen van twee aardige natuurliefhebbers die ik al eerder tegen ben gekomen hier. Na wat gepraat te hebben zij een van hun wat over twee mantelmeeuwen die daar zaten. Bij het bekijken van deze meeuwen zag ik gelijk dat dit geen mantel meeuwen waren. Iets in mij riep dat ik hier aandacht aan moest besteden. Deze meeuwen zaten hier al minuten op de plaat en had daar niet veel aandacht aan besteed. Best stom eigenlijk want deze twee meeuwen waren eigenlijk best bijzonder. Het waren beide Pontische meeuwen die al geruime tijd naast een kapot ei zaten die die morgen was kapot gemaakt door een Zilvermeeuw.  Zo snel ik kon pakte ik mijn camera, maar op het moment dat ik hem had vloog er eentje al weg en kon hem alleen nog in vlucht vast leggen. De andere bleef nog zitten en daar kon ik wel leuke plaatjes van maken. Echt gaaf dat er twee van deze soort naast elkaar zaten . Zover ik zag was er eentje een adult en de andere die bleef zitten een 4e kalenderjaar. Dit maak je net gauw mee dat er twee naast elkaar voor het scherm zitten. Volgende keer toch maar beter opletten .
Pontische meeuw (adult?)

Pontische meeuw 4e kalender jaar.

Pontische meeuw 4e kalender jaar.

Wat een dag, echt zoveel moois gezien en zelfs weten vast te leggen. Alles zat mee vandaag, het weer, zonnetje en de vele gave soorten. Ik hielt het voor gezien bij de beninger en besloot richting huis te gaan. Onder weg bedacht ik me en reed nog eventjes langs de Oeverzwaluwen. Daar aangekomen zag ik er dit maal 4 vliegen en niet veel later waren het er 6. Echt geweldig dat er nu zoveel terug zijn, hopelijk worden het er nog meer. Hier kon ik nog wat plaatjes maken van de voorbij zoevende zwaluwen. Zwaluwen fotograferen valt niet mee , het is echt een kunst om ze scherp erop te krijgen.  Gelukkig had ik een paar leuke plaatjes gemaakt en besloot nu wel naar huis te gaan.
3 Oeverzwaluwen.
 
 
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten