Blauwstaart

Blauwstaart

dinsdag 5 mei 2020

WIELEWALEN OCHTENDJE


Vanmorgen had ik besloten om eens richting het volgende eiland te gaan om daar te kijken voor Zomertortels en Boomvalken.  Bij de duinen in Goeree en Ouddorp zijn deze bijzondere vogel soorten weer te zien, maar ook andere soorten zoals Roerdomp, Braamsluiper,Grasmus, Nachtegaal Koekoek en Kleine Bonte Specht zijn daar te bewonderen als je weet waar je ze kan vinden. Eenmaal aangekomen bij de Kwade hoek/Oostdijk zie ik dat de parkeerplaatsen gesloten zijn voor bezoekers. Ook voor mij als Boswachter is het niet toegestaan om mijn auto zomaar in de berm te zetten, het is gewoon dat we allemaal ons aan de regels moeten houden dus ook ik. Helaas deze ochtend zit het er niet in ,om in de duinen opzoek te gaan naar al die soorten.  Maar gelukkig weet ik nog een alternatief om ergens te gaan kijken. De soort waar ik naar toe ga is in onze regio bijna helemaal verdwenen. Jaren geleden waren in de regio Voorne Putten nog vele koppels te vinden maar in der loop der jaren zijn ze verdwenen, waarom?  Ik heb zo mijn eigen gedachten hier over.  Ik kan mij nog heugen dat ik jaren lang in het bos bij Simonshaven deze soort heb geobserveerd tot in de kleinste details. Helaas op eens bleven ze weg.  Nu ga ik af en toe naar ze opzoek op andere locaties in de regio of het land. Deze morgen ga ik ze ook opzoeken bij Stellendam waar ze al een aantal jaar zitten.  Eenmaal bij het gebied aangekomen duurde het niet lang of ik hoorde ze al roepen, wat  heerlijk. Dudeljo klinkt zijn lied, de Wielewaal een schitterende vogel soort met mooie kleuren en zang.  Horen is makkelijk maar zien is een ander verhaal, soms heb je geluk maar veelal is het goed speuren hoog in de bomen.  Ondanks de knal gele kleur van het mannetje is het toch zeer moeilijk om ze te vinden. Het vrouwtje is groenig geel gekleurd en die vindt je bijna niet tussen de groene blaadjes. Met geoefend oog en gehoor kan je ze lokaliseren. Deze schuwe vogels zien jou veel sneller dan dat jij hun ziet, dus voor een foto moet je wel veel geduld en geluk hebben.
Na geruime tijd had ik een stuk gevonden waar ze veel verbleven en langs vlogen. Het wachten werd beloond , ik zag er steeds meer verschijnen in een boom. Totaal vier mannetjes en een vrouwtje , echt schitterend. Het lukte mij om een paar goede foto's te maken van aantal mannetjes maar helaas het vrouwtje kreeg ik er niet op. Na geruime tijd vol genoten te hebben van deze schitterende soort ben ik weer naar huis gegaan. Volgende keer ga ik weer even kijken hoe ze er voor staan want de maand mei is net begonnen.

 Wielewaal man / Eurasian Golden Oriole / Oriolus oriolus.





Wielewaal man / Eurasian Golden Oriole / Oriolus oriolus.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten