Blauwstaart

Blauwstaart

woensdag 26 augustus 2015

DUINPIEPERS IN DE BENINGERWAARD


Afgelopen week waren er twee mooie duinpiepers gevonden in de Beninger Slikken/ Beningerwaard. Deze waren super gaaf te zien en vast te leggen op foto. Vandaag was het vroeg op staan om opnieuw bij de Duinpiepers te gaan kijken of ze er nog zaten.  Ook waren er diverse andere soorten gezien die zeker de moeite waard zijn om ze te bekijken. Inmiddels aangekomen bij de locatie van de Duinpiepers hoefde ik niet lang te zoeken voordat ik ze vond. Twee stuks waren al vroeg aan het scharrelen bij het platform van de uitkijktoren. Mijn vermoede die ik afgelopen week al had dat er een derde Duinpieper was werd bevestigd. De derde was aan het foerageren bij een slikplateau  en de andere twee bij de toren. Soms bij het opvliegen van de vele piepers en andere vogels zag en hoorde ik er drie. Een paar keer toe waren ze met ze drietjes bij elkaar op de dijk. Echt bijzonder dat je drie zeldzame piepers bij elkaar ziet. Met regelmaat lieten ze zich mooi fotograferen zoals afgelopen ook het geval was.
Duinpieper.
Duinpieper.

Duinpieper.
Duinpieper.

Naast deze geweldige drie Duinpiepers zaten er natuurlijk veel meer soorten die eruit sprongen. Alleen al de ruim 80 Casarca's waren best gaaf om te zien al zaten sommige ver weg. Ook met regelmaat zag je wat groepjes vliegen en kon je er wat mooie plaatjes van maken. Soms in vroeg voorjaar maar meestal in najaar zie je ze in grote groepen hier een tijdje verblijven.
Casarca.
Casarca.

Maar ook diverse soorten die voorbij kwamen maar te ver weg vlogen of aan het foerageren waren zoals Wespendief , Engelse Kwikstaart, Lepelaars, Zomertalingen, en diverse Steltlopertjes. De gene die wel op de foto wilde waren de twee bijzonder gave Reuzensterns die in het gebied verbleven. Een schitterende Adult en Juveniel hadden het gebied gekozen om hier een paar dagen op te komen vetten voor hun lange reis naar het zuiden.  Ik had plaats genomen langs het hekwerk waar ze geregeld langs vlogen tijdens hun foerageer tochtjes. Zo kreeg ik de kan om gave plaatjes te maken van deze geweldige stern soort.  Nadat ik de sterns gefotografeerd had ging ik weer op pad. Naast het gebied kwam ik opnieuw wat Boerenzwaluwen tegen, deze juveniele zaten rustig te wachten tot hun ouders nog eten kwamen brengen. Ze lieten zich mooi op de foto zetten, wat heerlijk om zo je dag af te sluiten.
Reuzenstern.
Reuzenstern.
Reuzenstern.
Reuzenstern.
Reuzenstern.

Boerenzwaluwen juveniel.
Boerenzwaluwen juveniel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten