Blauwstaart

Blauwstaart

maandag 10 augustus 2015

PURPERS IN DE BENINGER SLIKKEN





Deze dag was het opnieuw vroeg opstaan om met zonsopkomst bij de Beninger Slikken te zijn. Het mooiste moment van de dag kan je hier super goed zien, er is geen betere plek in de omgeving waar je zo je morgen kan beginnen als hier. Al die geluiden en bewegingen van de honderden vogels die hier aanwezig zijn is voor menig natuurliefhebber een walhalla. Met mijn rondje lopen over de voor dijk zag ik in de verte een reiger schuifelen langs het riet. Met mijn kijker erop gericht zag ik dat het een Purperreiger was. Ook diverse Blauwe reigers en Grote Zilverreigers liepen langs de randen te scharrelen. Mijn oog viel op nog een Purperreiger. Afgelopen jaren heb ik wel vaker Purperreigers gezien in het gebied, maar nog niet eerder zag ik er twee vlak bij elkaar foerageren. Ik besloot om richting de kijk hut te lopen om ze vanaf daar beter te kunnen zien en te fotograferen. Daar aangekomen zag ik een van de twee Purpers al in de richting van de hut scharrelen. Met geduld kwam die steeds dichter bij, door wat rietstukken bleef die rustig scharrelen langs de rand. Ik zat al klaar om deze jonge vogel vast te leggen op de foto. En ja hoor daar was die dan.
Purperreiger juveniel.




Hij had mij door , en sprong op.


Purperreiger juveniel.


Het was jammer dat die mij door had en weg vloog. Maar ik kom hem mooi bewonderen en vast leggen op de foto. Het zijn vrij schuwe vogels die bij minste gering weg vliegen, maar opnieuw is de hut weer een waardevol stuk voor mij. Helaas de andere Purperreiger was de andere zijde opgelopen. De Grote Zilverreigers wilde ook niet op de foto ,maar een paar gelukkige voorbij vliegende Bruine Kiekendieven maakte dat weer goed. Deze kijk hut is voor mij echt een perfecte plek om voorbij vliegende vogels te fotograferen, je heb mooi zicht rond om je heen waardoor je je goed op kan stellen als er eentje aankomt vliegen.
Bruine Kiekendief juveniel.


Bruine Kiekendief mannetje met prooi.


Ook aan andere soorten was er geen gebrek, soorten zoals Bosruiters, Witgatjes, Watersnippen, Kleine Strandlopers, Temmincks Strandlopers, Zwarte Ruiters, Dwergmeeuwen waren van de partij. Sommige waren beter te zien en te fotograferen dan andere. Wat Watersnippen en Bosruiters kon ik wat leuke foto's van maken. Opnieuw weer een heerlijk dagje met schitterende soorten en vele foto's.
 Bosruiter.


Watersnip.
Watersnip.
Bosruiter en Witgat.


Watersnip.
Watersnip.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten