Blauwstaart

Blauwstaart

zaterdag 7 maart 2020

DE EERSTE VOORJAARS SOORTEN IN DE OMGEVING


Vanmorgen vroeg had ik besloten om lekker op pad te gaan in de omgeving, eindelijk na veel regen en harde wind weer eens een zonnige dagje. Het leek wel voorjaar zo mooi zag het weer eruit. Ik kon deze kans gelijk aangrijpen om mijn nieuwe lens uit te testen. Mijn doel was tevens om bij de Beninger slikken te gaan zoeken naar de al eerder deze week gemelde Blauwborst door mijn goede vriend Clements. Hopend dat deze er nog zou zitten. Het voorjaar komt steeds meer te leven. Bij de Beninger slikken aangekomen viel mij op dat er veel vogels zaten, het was laag water dus dat zou leuk kunnen zijn voor het kijkscherm. Al lopend richting het kijkscherm kwam ik diverse vogel soorten al tegen waaronder een paartje Witte kwikstaarten en Roodborsttapuiten.  Bij het eerste stuk riet hoorde ik de Cetti's zanger vol zingen. Iets verder op zag ik diverse Baardmannetjes in het riet bewegen. Het was een groepje van ongeveer tien stuks, die heen en weer in de rietstengels bungelde. Met wat geduld kon ik wat mooie plaatjes maken.
Baardmannetjes man en vrouw / Bearded Reedling /Panurus biarmicus

Baardman

Baardman

Baardmannetjes , links vrouw ,rechts man.

Baardmannetjes in vlucht.

Terwijl ik deze leuke Baardmannetjes aan het fotograferen ben, hoor ik een klein riedeltje iets verder op vandaan komen. Dit riedeltje was een stukje van de zang van de Blauwborst. Eindelijk ze zijn er weer, vrijwel precies op de plek als van de week was gemeld, kwam dit riedeltje vandaan. Ook met veel zoek werk liet die zich niet zien, meestal als ze zijn aangekomen blijven ze voor een paar dagen op de grond scharrelen.  Maar de eerste Blauwborst is in de pocket.  Ik liep naar het kijkscherm en daar was het opnieuw prijs. Opnieuw een Blauwborst, maar deze zag ik scharrelen langs de sloot rand en kon hier diverse foto's van nemen. Ook dit was gelukt, de eerste Blauwborst voor mij van het jaar  gehoord en gedocumenteerde, echt leuk. Maar naast de Blauwborsten waren andere soorten zoals de baltsende Graspiepers ook geweldig. De ene na het andere balts vlucht werd boven mij uitgevoerd.
  Blauwborst (witster) man / Bluetroat / Luscinia svecica

Blauwborst.

Graspieper in balts vlucht.

Graspieper / Meadow pipet /Anthus pratensis

Na diverse foto's tuurde ik wat af met mijn verrekijker opzoek naar andere mooie soorten vogels. Mijn oog viel op een andere gave soort die iedere winter wel aanwezig is in dit gebied. Het is een schuwe soort die niet vaak dicht bij komt. Deze soort zie je meestal boven op struiken zitten opzoek naar lekkere hapjes. Afgelopen tijd had ik niet veel geluk om deze soort te zien laat staan te fotograferen. Met een versnelde pas ben ik naar de plek toe gegaan waar ik hem zag zitten. En ja hoor daar zat die dan, eerste wat bewijsplaatjes nemen voordat die weer weg vliegt. Gelukkig bleef die zitten en kon hem dichter bij benaderen. Nu met mijn nieuwe lens was het geen probleem en kon hem zo goed fotograferen. Deze rover genaamd Klapekster is een zeer bijzondere vogelsoort en is altijd in trek bij vogelliefhebbers zo als ik. Ik kon heerlijk genieten van deze mooie soort die zich niks aantrok van mijn aanwezigheid. Na een tijdje vloog die weg naar een verdere locatie, wat een heerlijke beleving.
Klapekster / Great Grey Shrike / Lanius excubitor


Biddend opzoek naar voedsel.

Klapekster.

Inmiddels was het ook weer tijd om terug te gaan en te gaan kijken bij een ander gebied.
Op de terug weg ben ik even langs de polder van Simonshaven gegaan. Daar zaten van de week de eerste terug gekeerde Grutto's. De Grutto's zaten helaas ver weg maar vele Smienten zaten dicht bij en kon hier leuke plaatjes van maken.
Smient man.

Smienten man en vrouw / Eurasian Wigeon /Anas penelope

Na wat foto's ben ik door gereden naar de Wolvenpolder. Daar vond ik ook diverse Grutto's maar ook wat Kluten,Tafeleenden, Kieviten en vele Tureluurs waren al aangekomen. Hier zat alles ver weg en verstopt dus had ik hier geen foto's gemaakt. Dan maar door naar Biert. Bij Biert is er altijd wat te zien. Ik liep naar het voor mij bekende stuk, daar zag ik al vele Grutto's staan ,maar ook vele Kluten waren al terug. Met een kleine telling zat ik al over de 50 stuks heen per soort en dan worden het er nog meer. Echt schitterend om deze vogels weer terug te zien. Hier kon ik wat mooie plaatjes maken, en genieten van het weide vogel geluid.  Heel ver in de verte zag ik nog twee Ooievaars vliegen maar die cirkelde waarschijnlijk ergens bij Geervliet.
Overzicht foto bij Biert.

Kluten / Pied Avocet / Recurvirostra avosetta

Grutto's / Black-tailed Godwit / Limosa limosa

Bij dit gebied sloot ik de dag af, wat een heerlijke dag was dit. Zulke gave soorten en momenten. Het voorjaar is echt begonnen voor mij, de Blauwborst, Baardman, Klapekster, Grutto's en vele andere maakte deze dag een schitterende dag. Ook mijn nieuwe lens heb ik goed uit kunnen testen en ben er zeer tevreden over.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten