Blauwstaart

Blauwstaart

woensdag 25 maart 2020

BALTSENDE PONTISCHE MEEUWEN BIJ DE BENINGER SLIKKEN


Vanmorgen had ik besloten om een rondje te gaan lopen bij de Beninger slikken opzoek naar leuke soorten en mooie momenten. De dag is schitterend begonnen met een mooi voorjaars zonnetje. Bij de Beninger slikken aangekomen zie ik al diverse leuke soorten en het is laag water wat goed is om steltlopers van dicht bij te fotograferen. Ik ben nog geen tien minuten in het gebied en ik zie al een Gele Kwikstaart tussen de Witte Kwikstaarten en een paar Rouw Kwikstaarten. Een heerlijk vroege soort , toch wel lekker om de voorjaars soorten weer terug te zien. Helaas zat deze net te ver voor een behoorlijke foto. Hier en daar hoorde je ook Baltsende Veldleeuweriken en Graspiepers. Bij aankomst bij de achter dijk was de eerste Blauwborst al zichtbaar en hoorbaar. Deze liet zich wel mooi fotograferen, ook een Rietzanger zat iets verder op maar die was nog vers en bleef dicht in het riet.
Blauwborst in de ochtend gloren / Luscinia svecica / Bluethroat


Na deze schitterende soorten liep ik naar het kijkscherm om even een kijkje te nemen voor leuke soorten die eventueel voor het scherm aan het foerageren waren. Maar ook hier zijn er soorten die graag aandacht wilden en graag even een foto momentje wilden hebben.

Graspieper / Anthus pratensis / Meadow Pipet

Witte Kwikstaart / Motacilla alba / White Wagtail

Rietgors / Emberiza schoeniclus / Common Reed Bunting

Maar ook de Gele Kwikstaart die ik in het begin had gezien liep hier vooraan in het slik te foerageren en kon hem zo van redelijk dicht bij fotograferen. Zo had ik in nog geen uur tijd al veel foto's weg geklikt en vele soorten bij kunnen schrijven.
Gele Kwikstaart / Motacilla flava / Blue Headed Wagtail

Wat mij wel opviel was dat het weer vloed begon te worden en het water was al aardig aan het stijgen. Gezien dat de steltlopers ergens anders aan het scharrelen waren besloot ik het even iets verder op te proberen bij de Baardmannetjes.  in nog geen paar minuten tijd zag en hoorde ik weer een paar Blauwborsten, wat is het toch heerlijk om deze schitterende vogels te zien en zeker te horen. ik kan hier uren naar kijken en luisteren. Iets verder op zag en hoorde ik een paar Baardmannen maar helaas deze vogels waren niet voor mij bestemmend vandaag. Na een uur of wat ben ik terug gelopen naar het kijkscherm, daar was het water inmiddels wat hoger gekomen. In eens viel mijn oog op een paar meeuwen die dichter bij kwamen. Ja hoor het bekende koppeltje Pontische meeuwen van de omgeving. Deze twee verblijven al een paar jaar in de omgeving en zijn zelf tot broeden gekomen in het Haringvliet wat echt uniek is voor deze meeuwen soort. Er zijn in Nederland nog maar een handje vol locaties waar deze soort tot broeden is gekomen en daar is het Haringvliet er een van. Deze twee zoeken dit gebied en de Korendijkse op om lekker te foerageren. Afgelopen jaar kon ik samen met een paar andere vogelaars de paring zien van deze twee vogels , dat was een mooi gezicht.  Maar nu, waren ze bezig om met elkaar te baltsen om zo hun goede band te bevestigen voor het aankomende broedseizoen. Van de gehele show het ik aardig wat plaatjes kunnen maken.
Pontische meeuwen / Larus cachinnans / Caspian Gull




Maar de balts is pas compleet als er wat lekkers aanwezig is, en wat is voor een meeuw het lekkerst , een vis natuurlijk. Een groot stuk vis wat met het op komende water is mee gespoeld word gebruikt en op gegeten.


Even uitsloven.

Bij een klein moment van uitbuiken van hun heerlijke maaltijd , zijn er ook kapers op de kust.
Er zijn natuurlijk meerdere soorten vogels die wel een visje lusten. Twee hongerige Kleine Mantelmeeuwen zag hun kans schoon en namen het er van. Helaas was dit van korte duur want de twee Pontische kwamen met veel kabaal aanvliegen om hun kapers weg te jagen. Dit leverde ook leuke plaatjes op. Zulke momenten krijg je niet vaak te zien.
Twee Pontische meeuwen al schreeuwend in aantocht.

Eerst een Kleine Mantelmeeuw weg gejaagd. / Larus marinus / Lesser Black-backed Gull

Iets verder op neer gedaald als buik schuiver.

De Kleine Mantelmeeuw word eventjes uit gescholden voor rotte vis.

Maar ook de andere Kleine Mantelmeeuw moet het ontgelden.

En wegwezen jij .

Uit eindelijk zijn ze weer samen met hun overgebleven vis.

Wat een mooi moment was dit , heel het schouw spel mooi kunnen aanschouwen en vast kunnen leggen. Dit zijn toch momenten die je niet gauw ziet. Deze dag is wederom weer geslaagd. Inmiddels was het ook weer tijd om terug naar huis te gaan. Honderden foto's en weer een paar mooie momenten rijker in het fantastische gebied de Beninger slikken.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten