Blauwstaart

Blauwstaart

maandag 30 maart 2020

CETTI'S ZANGER IN BIERT


Bij een mooi stukje riet moeras gebied in de omgeving van Biert zitten altijd leuke soorten vogels. Het is nu weer een beetje lente aan het worden en de eerste voorjaars gasten komen weer terug uit het warme zuiden. Vandaag besloot ik even op onderzoek te gaan om te kijken welke soorten er al een beetje terug zijn gekomen. Eenmaal bij het bekende stuk aangekomen hoorde ik al een Fitis zingen. Deze soort is echt net terug uit Afrika en laat zich gelijk horen. Ook de Rietzanger en de Blauwborst laten niet lang op zich wachten en laten zich leuk zien. Dit mooie riet moeras stuk zit altijd vol met verrassingen, er kan zomaar een zeer bijzondere soort naar voren komen. Met wat speur werk zag ik een andere riet/struweel bewoner genaamd de Cetti's zanger. Deze schuwe kruip door sluip door vogel is bijna nooit echt te zien. Vrijwel altijd hoor je hem alleen of je ziet maar een glimp van deze schitterende soort. De laatste jaren is deze soort met een grote opmars bezig vanuit zuid Europa. Vrijwel alle moeras en riet gebieden in Nederland zit wel een Cetti's zanger. Mijn ervaring is dat deze soort best wel nieuwsgierig is en altijd wel een kijkje komt nemen. Alleen hij ziet jou wel maar jij hem niet, en zie je hem dan is het maar een snelle glimp.
Verborgen Cetti's zanger, dit is meestal de snelle glimp van deze schitterende vogel soort, je hoort hem wel maar je ziet hem bijna niet.

Maar soms heb je echt geluk, dit maal had ik ook geluk en mocht hem diverse malen goed zien en fotograferen. Hij was zo  nieuwsgierig dat hij geruime tijd rond mij heen scharrelde en geregeld hard zingend terwijl die vrij zittend was. Dit zijn de perfecte momenten om hem goed vast te leggen op foto. Zulke kansen krijg je niet vaak.
Cetti's zanger / Cettia cetti / Cetti's Warbler.


Zingend in de prachtige bloeiende Sleedoorn.






Cetti's zanger.

Dit waren een van de honderden foto's die ik kon nemen van hem. Nu de begroeiing snel groeit zal de kans op herhaling klein zijn. Deze geweldige kleine uitslover was echt top. Opnieuw was dit gebiedje een place to be.  Maar ik mag de andere soorten zoals de Fitis en de Ringmus ook niet vergeten, want die zaten er ook en wilde ook graag op de foto. De hoeveelheid soorten is nu al geweldig laat staan als de andere straks allemaal terug zijn, dan is het echt feest.
Fitis / Phylloscopus trochilus / Willow Warbler.

Ringmus / Passer montanus /Eurasian Tree Sparrow.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten