Blauwstaart

Blauwstaart

donderdag 5 november 2020

MAASVLAKTE PRET PAKKET

 

Opnieuw gaan we vandaag naar de Maasvlakte voor bijzondere soorten. Er worden nu twee bijzondere soorten waar genomen waaronder een Pallas Boszanger en een IJsduiker. Beide soorten schijnen nu goed te fotograferen zijn. Eenmaal bij de Maasvlakte Maasmond aangekomen te zijn zie ik dat er al een aantal vogelaars aanwezig zijn. Ik sluit mij bij de diverse vogelaars aan om de eerste soort de Pallas Boszanger te fotograferen. Deze soort laat zich fantastisch zien en zelfs vele malen horen. Het kleine bewegelijke beestje is lastig te fotograferen, maar als je eenmaal weet wat en hoe die beweegt dan kan je daar een beetje op in spelen. Zo klik ik al aardig wat foto's weg en met goede resultaat.  De na middag zon zorgt ook voor mooi licht. Na een honderd tal foto's van deze schitterende soort besluit even te gaan kijken bij de IJsduiker die net aan de andere kant van het dijkje zwemt. Ik neem plaats op het zand kiezel strandje waar ik de IJsduiker voor het laatst weg zag duiken. Terwijl ik strak langs de water lijn opgesteld sta zie ik ook een Grijze Zeehond opduiken in mijn linker ooghoek. Hoe snel die opkwam verdween die ook weer. Gefocust op de IJsduiker zag ik deze dichter bij komen. Ineens kwam de Grijze Zeehond omhoog links van mij met een grote vis, gauw draaide ik mijn camera en fotografeerde deze in actie terwijl hij een grote Zeebaars aan het villen was. Wat een gave show , vol op camera vast gelegd.  Tevens mijn rechter oog niet afwijkend van de naderende IJsduiker.  Ik zat een beetje op een twee splitsing. Gelukkig deed de IJsduiker er iets langer over om naar de kant toe te komen en kom de Grijze zeehond in actie mooi vast leggen. Het duurde een paar minuten maar deze waren goud.  Na de Zeebaars opgegeten te hebben zwom die weg en kom ik mijn focus volledig leggen op de IJsduiker die aardig dicht bij was gekomen. Ook deze IJsduiker was niet bang en schuwde geen mensen. Opnieuw klikte ik behoorlijk wat foto's weg.  Al duikend naar krabben kwam de IJsduiker iedere keer boven met wat lekkers. Met het late na zonnetje was het echt genieten van deze soort. Na een uurtje van deze schitterende vogel genoten te hebben besloot ik nog even bij de Pallas Boszanger te gaan kijken voor dat ik naar huis zou gaan.  Ook nu weer werkte de Pallas Boszanger lekker mee al was het fotograferen wat minder door dat de zon verdween en er met meer iso gewerkt moest worden.  Maar goed, al met al weer een schitterende middag op de Maasvlakte met geweldige soorten en schitterende momenten.

Pallas Boszanger / Pallas's Leaf Warbler / Phylloscopus proregulus.









Grijze Zeehond met Zeebaars / Halichoerus grypus.










IJsduiker 1e kalenderjaar / Great Northern Loon / Gavia immer.






2 opmerkingen:

  1. Mijn rechteroog is ook gericht op de naderende Grote Duiker. Ik stond op het punt te barsten. Gelukkig duurde het wat langer voordat de Great Northern Diver op het strand arriveerde en de Grijze Zeehond in actie kon vangen. Het duurde even, maar ze waren het wachten waard. Hij zwom weg na het eten van de Zeebaars, en ik kon me volledig concentreren op de Grote Noorderduiker, die heel dichtbij was aangekomen. Deze Grote Duiker was ook niet bang voor mensen en ging ze niet uit de weg.
    ------------------------
    Microsoft Bellen

    BeantwoordenVerwijderen