Blauwstaart

Blauwstaart

woensdag 7 september 2016

WAT EEN GENOT

Heerlijk weer vanmorgen vroeg op pad kijken wat deze mooie dag gaat brengen. Bij het openen van mijn voordeur zag ik al meteen dat er vele glimmende spinnen webben in de planten hingen ,mooi verlicht door het eerste zonlicht. Al fietsend langs het kleine parkje bij mij naast mijn huis zag ik al diverse tjiftjafs en een groene specht ook een grote groep staartmeesjes lieten zich mooi zien en horen. Het kleine parkje heeft altijd veel te bieden kwa vogelsoorten. Deze ochtend is al goed begonnen en zou alleen maar beter worden. Laag hangende dunne mis gaf de polder een mooi uiterlijk , heerlijk om daar door heen te fietsen uit kijkend naar alles wat beweegt. Bij het spui aangekomen zag ik al diverse tapuiten die op de paaltjes zaten en hier en daar opvlogen als je langs fietste. Ook de vele kwikstaarten en piepers waren druk aan het foerageren en aan het rond vliegen.  Bij aankomst spuigemaal werd ik helemaal blij toen ik drie mooie ijsvogels achter elkaar aan zag rond vliegen, alleen het zien van deze schitterende vogelsoort is mijn dag al goed en geslaagd. Mijn doel van vandaag was opnieuw de beninger in de hoop dat ik wat betere foto's kon maken van de zeldzame gestreepte strandloper die ik gisteren gevonden had. Onderweg er naar toe kwam ik hier en daar nog wat tapuitjes tegen en een paar langs vliegende bruine kiekendieven. De soorten stapelen zich al mooi op, maar de meeste moeten nog komen zodra ik bij me bestemming aan zou komen. In middels bij de beninger aangekomen te zijn is het geluid geweldig om te horen hoeveel vogels er aanwezig zijn, duizenden vogels die hier komen eten, wassen en rusten. De hoeveelheid soorten loopt al aardig op bij de eerste kijk door mijn verrekijker en scoop. Op de dijk bij de parkeerplaats het windmolentje zag ik aan de voorzijde van de beninger de twee zeearenden al zitten, wat wil je nog meer na dit te zien, wat een genot om zulke machtige reuzen te zien. Na wat getuurd te hebben naar de arenden toch maar naar mijn plekje gereden de bocht bij het fietspad opzoek naar de steltloper.  Na even getuurd te hebben vond ik de ene vogel waar ik voor kwam maar helaas net ver weg en buiten bereik voor een gewone foto. Na het bekijken van de vogel zie ik een ander steltje aan komen lopen en gelijk springt er een lampje aan in me hoofd die zegt nog een amerikaanse soort de zeer zeldzame blonde ruiter. Gelukkig in de aantal seconden dat ik het beesie kon bewonderen diverse kenmerken op kunnen nemen om hem idd te bestempelen als de blonde ruiter. Echt geweldig een tweede amerikaanse soort in de beninger , en gelijk ook een nieuwe soort voor het gebied dat is nummer 224 . Voordat ik verder het beesie kon bewonderen vloog alles weer de lucht in en waren de steltjes uit beeld verdwenen. Gelukkig had goede vriend Clements hem ook gezien dus maakt het des te mooier. Na enige tijd het gebied af te zoeken was er geen resultaat dat ik de steltjes terug zou vinden.  Dan maar even wat anders tussen door, ik zag gisteren ook al diverse kleine zilverreigers die vlak langs het hek aan het foerageren waren. Nu zag ik dat weer en wilde daar plaatjes van gaan nemen en nam plaats tussen het riet langs het hek en trok mijn camodoekje over me heen. Nog geen paar minuten later hoorde ik een zeer grote plons vlak bij mij aan de rechterkant, mijn eerste indruk was dat zal de reuzenstern wel zijn, maar toch zij er iets in mij dat dat niet helemaal klopt. Ik besloot toch me hoofd maar eventjes boven het riet uit te steken en maar goed ook. Op ruim 25 meter zie ik een geweldig mooie visarend net weer weg vliegen nadat die heeft gedoken naar vis , echt wauw, helaas voor de arend zonder vangst. Hopend dat de visarend nog een keertje terug zou komen en ja hoor wel wat verder weg dit maal maar dicht bij genoeg om het mooi te zien en zelfs vast te leggen op foto.
Visarend in vlucht.



Visarend net na een duik, helaas zonder vis.
 
Om toch nog ook te laten zien voordat de visarend mijn aandacht onttrok van de kleine zilverreigers die heerlijk speels achter de visjes aan het rennen waren een plaatje met wat tegenlicht die ik zelf wel apart vind.
Kleine zilverreiger met tegenlicht.  

Wat was de dag van vandaag toch weer een genot om mee te maken met zoveel moois .

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten