Blauwstaart

Blauwstaart

dinsdag 29 september 2020

SOORTEN DAGJE OP DE MAASVLAKTE EN WESTPLAAT


Vandaag was mijn bestemming de Maasvlakte om opzoek te gaan naar leuke en bijzondere soorten vogels. Als vogel liefhebber is dit de tijd dat je kan gaan snuffelen. Er komen zoveel vogel langs trekken, met daar tussen veel bijzondere en zeldzame soorten. Elk struikje en elk stuk waar vegetatie staat is aantrekkelijk voor migrerende vogels. Bij de Maasmond aangekomen loop ik langs de bestaande en bekende greppels waar veel vogels in zitten, er schieten her en der al Roodborsten, Heggenmussen , Grasmus en Tjiftjafs weg. Bij de volgende greppel is het gelijk feest veel Goudhaantjes, Kleine Barmsijzen, Rietgorzen , Graspiepers, Vinken en een mooie Bladkoning zijn aanwezig in de lage vegetatie. Met wat geduld kon ik van vele mooie foto's maken. Met een paar keer heen en weer gelopen te hebben zag ik een paar Rietgorzen zitten maar helaas ik stapte te snel en daar door vlogen ze op met in hun kielzog een andere gors, dit was een Dwerggors en al tikkend vloog die verder naar de Vuurtorenvlakte. Jammer dat ik deze niet op de foto kreeg want dat had ik eigenlijk wel gehoopt. Maar ja het zien is ook een waarneming en een genot. Hier onder een klein overzicht van de foto's van de Maasmond en Luzerneveld.

Bladkoning /  Yellow-browed Warbler / Phylloscopus inornatus.






Kleine Bramsijs /  Lesser Redpoll / Carduelis flammea.







Goudhaan / Goldcrest / Regulus regulus.






Vanaf de Maasmond en Luzerneveld ben ik terug gereden via de slufter. Bij de slufter depot is het altijd vol met vogels en struiken met bessen genoeg als voedsel. Hier zag ik best veel waaronder een aantal Beflijsters, Kepen , Vinken, Graspiepers, Boomleeuweriken, Boompieper, Gekraagde Roodstaart en vele meer. Het enige na deel was dat de rand en de heuvels van het depot gemaaid werden door een bedrijf en daar door de meeste vogels naar de Westplaat waren gevlogen. Ik besloot toch maar eerst naar de Westplaat te rijden en daar eerst te snuffelen. Eenmaal aangekomen begon ik mijn ronde via de buiten zijde in plaats van het hoofdpad. Na een kwartier gelopen te hebben kwam ik bij de splitsing van de struweel en het strand. Ik bekeek het strand opzoek naar gorzen en andere soorten. Toen ik wilde terug lopen naar het hoofdpad kwam ik bij de drie dode vlierstruikjes terecht en daar zag ik een zeer blanke op het eerste gezicht een Tjiftjaf tegen.  Ik vond dit raar en probeerde hem dichter bij te benaderen. Het beestje bleef op de grond scharrelen wat ik al raar vond voor een Tjiftjaf. Toen de vogel iets om hoog kwam zag ik dat het geen Tjiftjaf was want de kleur, snavel, handpenprojectie, lichaamsbouw, oogstreep klopte al niet. Dit was een Kleine Spotvogel of een Vale Spotvogel. Ik kon 12 foto's maken van de vogel voordat hij verdween in de vegetatie. Helaas had ik mijn boek in de auto gelaten en moest het doen met internet daar kwam ik idd bij zeker uit op Kleine Spotvogel.  Deze soort heb ik al eerder een aantal keer gezien maar dat is al weer jaren geleden en deze soort is niet jaarlijks te zien en moest even nadenken en zoeken voor echte zekerheid. Tja want deze soort is echt een bijzonder zeldzame en dat moet goed gedetermineerd worden. Ook via de app groep was de soort rond en melde hem via een vogel site. Op de locatie heb ik samen met Bert nog een aantal uur staan wachten maar helemaal niks meer. Jammer maar de ruim 12 foto's ben ik blij mee, weer een echte knaller van een soort , jammer dat niemand anders hier van mee kan genieten.

Kleine Spotvogel /  Booted Warbler / Iduna caligata.





Tijdens het wachten op deze geweldige soort , zag ik veel soorten vlinders voorbij komen waaronder diverse Kleine Vuurvlinders, Bonte Zandoogjes, Citroenvlinder, Atalanta's en een afgevlogen Kleine Parelmoervlinder.  Een dag kan niet beter afgesloten worden dan dit, wat een soorten rijke dag was dit met een zelf gevonden knaller van een soort.

Kleine Parelmoervlinder / Issoria Lathonia

Kleine Vuurvlinder / Lycaena phlaeas

Geen opmerkingen:

Een reactie posten