Blauwstaart

Blauwstaart

zaterdag 26 september 2020

MAASVLAKTE VUURTORENVALKTE MET BIJZONDERE SOORTEN

 

De wekker gaat om 05:30 , vandaag op het programma zeetrektellen bij de Maasvlakte Maasmond. Al aantal dagen staat er langs op de Noordzee een redelijk storm met variabele ZW,  W , WNW wind met kracht van 7 a 8 bft. Dit zijn de dagen waar een zee vogelaar naar uit kijkt. Hier voor kom je vroeg je bed uit om opzoek te gaan bij de kust voor gave soorten zeevogels die naar de kust geblazen worden. In alle vroegte had ik mijn spullen klaar gemaakt en ben ik vertrokken richting de Maasvlakte.  Onderweg begon het nog te regenen en zag in de verte onweer. Qua weer zag het deze ochtend er niet best uit en hadden veel regen verspeld , maar toch nam ik de gok om te gaan zee vogelen. Het bloed gaat harder stromen wanneer je weet dat er een storm op komst is , en helemaal met een WNW richting.  Eenmaal bij de Maasmond aangekomen waaide het behoorlijk hard en denk de het wel 7 bft was. Het was nog een beetje donker en het regenende af en toe behoorlijk hard. Gelukkig zaten tussen de buien een moment van opklaring zodat ik met de eerste licht stralen wat kon gaan zien.  In nog geen 20 minuten tijd zag ik 4 Vaal Stormvogeltjes voorbij vliegen, en in de verte dacht ik een kleine jager soort te zien maar dat was te ver voor zekerheid. Inmiddels de volgende bui kwam al weer aan en trok mij terug in de auto. Na een half uur was het weer droog en nam weer plaats bij de blokkendam. Ook andere vogelaars kwamen inmiddels en namen ook plaats. In de ruim 2,5 uur zagen we nog  3 Vaal Stormvogeltjes voorbij vliegen maar daarmee was het wel klaar met het zee vogelen. De soorten bleven uit en de wind nam af en draaide naar het noorden. Echt jammer het zag er vanmorgen echt goed uit.  Nu ging iedereen opzoek in de regio naar andere leuke soorten. Nog geen half uur later kwam er een melding , een Kleine Vliegenvanger op de Maasvlakte Vuurtorenvlakte.  Dit was 7 minuten lopen van waar wij waren en besloten met zijn alle daar opzoek te gaan.  Vlak voordat wij de vlakte op liepen zagen we nog een mooie Goudplevier zitten die zich goed liet bekijken, verzwakt door de storm liep die hier een beetje rond opzoek naar eten om weer bij te komen.  Inmiddels bij de locatie van de Kleine Vliegenvanger aangekomen was het 2 minuten wachten en ja hoor daar was. Echt geweldig een kleine Vliegenvanger wat een leuke soort is dit. Voor mij was dit al weer een paar jaar geleden dat ik er een zag. We namen opgepaste wijze plaats en met regelmaat zag je hem in een paar seconde zitten op een takje. Ook nu weer was de regen en de zware bewolking de spelbreker, maar gelukkig kwam het niet met bakken uit de hemel en konden we toch nog leuke foto's maken. Na een uurtje besloten terug naar de auto te gaan.  Vlak bij de auto's zat nog een mooie Sijs te smullen van de Teunisbloem zaden. Het beestje trok zich niks aan van ons en liet zich leuk fotograferen. Zo was dit toch weer een geweldige natte vogel dag met leuke bijzondere soorten.

Kleine Vliegenvanger 1e winter / Red-breasted Flycatcher / Ficedula parva.






Goudplevier 1e winter / European Golden Plover / Pluvialis apricaria.





Sijs vrouw / Eurasian Siskin / Carduelis spinus.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten