Blauwstaart

Blauwstaart

vrijdag 6 oktober 2017

VORKSTAARTMEEUWEN OCHTENDJE



Net als afgelopen dagen zat ik bij de Maasvlakte naar zeevogels te speuren opzoek naar zeldzame en bijzondere soorten. Gezien dat het de laatste tijd veel stormt en hard waait komen er met de juiste windrichting veel mooie soorten langs vliegen. Soms komen ze zo dicht bij dat je ze bij wijze van kan aanraken. Als eerste ging ik kijken bij de dijk tussen de tweede telpost en de Maasmond in. Daar had ik mooi zicht over de zee ,maar zoals normaal is het hier niet aangenaam om te blijven zitten vanwege dat je vol op de wind zit en nergens kan schuilen. Op het moment dat ik weg wilde lopen zag ik uit mijn ooghoek een paar mooie verschijning voorbij komen. Een gave Noordse Stormvogel en nog een Vaal Stormvogeltje lieten zich vrij dicht bij bewonderen terwijl die langs vlogen. Ik vervolgde mijn weg naar de Maasmond  waar ik plaats nam en mijn spullen uitstalde , samen met nog een aantal vogelaars speurde we de zee af opzoek naar wat moois. Met nog geen 5 minuten vloog er al een gaaf Vaaltje en een Rosse Franjepoot voorbij. Met nog geen half uur later weer een Rosse Franjepoot.  Wat een begin van de ochtend.  In de loop van ochtend kwamen ook soorten voorbij zoals Kleine Jager, Grote Jager, Jan van Gent en Drieteenmeeuw. Rond 11 kwam er super nieuws , er was een gave adult Vorkstaartmeeuw gevonden in de papegaaienbek. Gelijk richten we onze scoops erop en ja hoor bingo. Nog ver weg maar wel te zien. Als een speer gingen we er heen, daar aangekomen was die echt super te zien. Heerlijk foeragerend langs de rand van de blokken. Na deze een tijdje te hebben bewonderd en gefotografeerd te hebben ben ik terug gegaan naar de Maasmond om daar verder te speuren. Maar goed ook want nog geen half uurtje later kwam er weer een Vorkstaartmeeuw voorbij , dit maal een juveniel en was wel verder weg. Nog geneens van deze twee bekomen te zijn , werd er al weer geroepen Vorkstaartmeeuw. En ja hoor bij het platform vloog er weer een juveniele vogel voorbij. Echt wauw , drie op een rij. Opnieuw was deze dag weer genieten.
Perfect moment bij de Maasmond.


Vorkstaartmeeuw adult.






Vorkstaartmeeuw adult.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten