Blauwstaart

Blauwstaart

vrijdag 21 september 2018

EERSTE GOEDE ZEETREK VAN HET NAJAAR


Gisteren avond zat mijn hoofd te vol met gedachten waar door ik besloot de volgende morgen mijn hoofd te gaan legen om wat rust en ontspanning op te zoeken. Het waaide best hard en zag dat het die morgen een vrij goede windrichting was voor aan zee wat te gaan vogelen. Al heel vroeg ging de wekker, de avond er voor had ik alles al klaar gemaakt om zo te kunnen vertrekken na mijn koffie en ontbijt. Nog net voor de eerste licht stralen door kwamen was ik bij de telpost, de wind was perfect met een kracht van west 6 en het was droog geworden. Met alles klaar gezet te hebben en de eerste glimp door mij scoop te hebben gegeven zag ik al een Kleine Jager langs vliegen door de branding. Het werd steeds meer licht, waar door veel meer te zien was. Soorten zoals een gave Grauwe Pijlstormvogel, Middelste Jager ,Grote Jager en een Noordse Pijlstormvogel kwamen redelijk dicht bij langs de boeien vliegen. Al weer een mooi begin van de dag. In de tussen tijd waren er ook meerdere mensen bij gekomen die ook kwamen zeetrektellen. Ook de soorten kwamen redelijk door , met name de Jagers en Pijlstormvogels lieten zich regelmatig zien. Vele Grote Sterns vlogen in aardige aantallen achter de tweede branding, soms zagen we ook wat Noordse Sterns en wat Visdiefjes. Ook de Jan van Genten waren geregeld te zien, ver weg maar toch wel leuk want dat zijn wel vogels die bij een zeetrek horen. Ik probeerde nog wat plaatjes te maken van de langs vliegende Pijlstormvogels en Jagers maar wil vanaf hier niet zo mooi lukken gezien dat de afstand te ver weg is.
Grauwe Pijlstormvogel / Sooty Shearwater / Puffinus griseus.
Grauwe Pijlstormvogel.
Grote Jager door de tweede branding.
Grote Jager / Great Skua / Stercorarius skua.
Middelste Jager / Pomarine Skua / Stercorarius pomarinus.

Na wat tijd hier bij de telpost door gebracht te hebben, ben ik een andere plek op gaan zoeken om te kijken of ik wat betere foto's kon nemen. Vele Noordse Pijlstormvogels en Jagers kwamen bij de gele boei langs vliegen, die boei ligt het dichtste bij de kust dus wat ook beter is om er foto's te nemen van de langs vliegende vogels. Inmiddels daar stelling genomen te hebben was het duidelijk dat ik hier beter zat om foto's te nemen. Bij de eerste Noordse Pijlstormvogel was het duidelijk beter dan bij de telpost.
Noordse Pijlstormvogel / Manx Shearwater / Puffinus puffinus.
Indruk van de blokken rij vlak voor mij.

Nu het niet echt hard waaide kon ik hier best zitten maar met een echte noordwester dan zit je hier niet goed, je heb hier namelijk geen beschutting en ben je overgeleverd aan de elementen. Met regelmaat komen de vogels mooi dicht bij langs vliegen maar foto's maken is dan best nog wel een kunst als ze snel en achter de golven verdwijnen. Het is een kwestie van geluk en blijven proberen.
Noordse Pijlstormvogel.
Noordse Pijlstormvogel.
Noordse Pijlstormvogel.

Die Pijlstormvogels gaan zo snel en zitten af en toe toch nog te ver weg, maar ben blij met mijn bewijsplaatjes. Jagers kwamen soms met zijn tweetjes tegelijk langs vliegen. Af en toe kreeg je een leuk showtje van een van de twee die dan achter een stern of meeuw aan ging. Al met al mijn dagje hier was geslaagd en mijn hoofd heb ik gelukkig leeg kunnen maken en tot rust gekomen. Waar de natuur wel niet goed voor is. Kwa vogels waren de Jagers en Pijlstormvogels in aardige aantallen voor bij gekomen en met regelmaat nog leuke bewijsplaatjes kunnen maken.
Kleine Jager in achtervolging bij een stern.
Kleine Jager /Parasitic Jaeger / Stercorarius parasiticus.
Kleine Jager.
Grote Stern / Sandwich Tern / Sterna sandvicensis.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten