Blauwstaart

vrijdag 5 mei 2017

DAG7, VAKANTIE,Z-FR, ORGON, VAISON-LA ROMAINE, REMUZAT.

Deze dag is onze laatste dag van onze vakantie dat we een uitstapje doen hier in het schitterende zuiden van Frankrijk. Op de agenda stond vandaag het bezoek aan het mooie plaatsje Vaison-la Romaine en de gierenrots bij Remuzat.  Na opnieuw heerlijk wakker geworden te zijn met een goede nacht rust en een ochtend concert van de plaatselijke vogelsoorten, gingen we weer een wandelingetje maken op de bergpas. Het zou onze laatste ochtend bergwandeling worden hier in het mooie zuiden. Het weer zag er goed uit en overal hoorde en zag je vogels.  De vele Alpengierzwaluwen en Rotszwaluwen waren in ruime aantallen in de lucht aanwezig, ook de Kuifmezen , Sijsjes en de Europese Kanaries waren van de partij in de omliggende bomen en struiken.
Alpengierzwaluw.

Europese Kanarie.

Bij het verder lopen op het bergpad hadden we weer een geweldig uitzicht over de verre omgeving.  We konden de Mont Ventoux in de verte zien liggen, wat een geweldig uitzicht.
Uitzicht op de Mont Ventoux.

Na hier heerlijk genoten te hebben van de geweldige natuur en uitzichten zijn we weer naar de camping gegaan om ons klaar te maken voor onze reis richting Vaison-la Romaine en Remuzat.
We hebben eerst wat gegeten en gedronken en onze lunch klaar gemaakt voor onderweg . We zagen dat er wat bewolking aan kwam zetten maar besloten om toch te gaan rijden. Onderweg kregen we nog wel wat regen druppels maar dat hielt gauw op. De rit richting Vaison-la Romaine was al schitterend om te zien,  vele velden vol met druivenranken van de bekende streek wijn. Bij Vaison-la Romaine aangekomen te zijn parkeerde we onze auto en pakte we onze fotospullen voor onze wandelingen naar het bekende Romeinse dorpje. Het dorpje (vesting) staat bekend om zijn eeuwen oude historie en overblijfselen van de romeinse tijd die daar toen was.  Vanaf de parkeerplaats had je mooi uitzicht op de bekende brug en de buiten rand van de vesting.

Na het dorpje door gelopen te zijn kwamen we boven aan waar de ruine stond, deze was helaas niet toegankelijk voor bezoekers. Wel hadden we hier een geweldig uitzicht richting de Mont Ventoux en overige plekken. We besloten om hier eventjes te genieten van het uitzicht onder genot van een hapjes en wat drinken.
Mont Ventoux.

Na wat gerust en gegeten te hebben , gingen we weer naar beneden. Het weer werd ook steeds beter en warmer en beloofde veel moois voor bij de gierenrots. Beneden bij de brug nog een foto gemaakt van het monument van de gevallen soldaten van de eerste en tweede wereldoorlog. Ook vielen een grote groep catussen op tegen de bergwand toch best gaaf om te zien dat ze hier goed groeien.

Vanuit hier reden we naar Remuzat. Net als de reis naar Vaison was deze rit ook zeer gaaf. De vele grote gebergtes en rotsformaties waren super om te zien. Na redelijk wat kilometers gereden te hebben kwamen we net voorbij Curnier de eerste Vale Gieren tegen die door de vallei vlogen. We stapte uit op een stopplaats waar we de eerste gieren foto's konden nemen. Ook diverse Rotszwaluwen waren aanwezig en vlogen voor ons langs.  We telde hier onze eerste 4 Vale Gieren. We besloten verder te rijden , bij het plaatsje Saint Remy moesten we de berg oprijden richting de Gierenrots. Na een hoop gave slinger stukken gehad te hebben kwamen we op de parkeerplaats uit waar we vanuit daar konden gaan lopen naar het uitkijkpunt. Inmiddels was het al aardig warm geworden en de zon was volop aanwezig. Bij de parkeerplaats zagen we de volgende gieren al vliegen, dit beloofde wat te gaan worden.  Met zijn viertjes gingen we lopen richting het uitkijkpunt. Onderweg kwamen we vele soorten vlinders en vlinderhaften tegen. Iedere keer waar je ook maar keek zag je de gieren vliegen, soms ver weg en soms dicht bij. Op een moment kwamen we een schitterende Koningspage tegen, het was de eerste van onze vakantie. Helaas bleef die in het lange gras zitten en was niet echt mooi te fotograferen. Na nog wat meters geklommen te hebben kwamen we eindelijk aan bij het uitkijkpunt. Onze reactie was,  Wauw wat gaaf   , wat een uitzicht en wat veel gieren die overal vlogen. Met ons plekje in genomen te hebben konden we de eerste foto's vanaf de rots nemen. Sommige gieren vlogen redelijk dicht bij en lieten zich mooi bekijken en fotograferen.

Ook een van de Raven uit de omgeving kwam heerlijk langs vliegen en vloog bijna in de lens.
Raaf.

Met zoveel gave gieren om je heen was het zoeken naar een mooi exemplaar om te fotograferen, wat vaak niet mee viel.  Tijdens deze vliegshow namen we ook tussen door een hapje en veel drinken tot ons. Gezien dat het hier echt warm was moesten we veel drinken, ook onze hond had het warm en had voor haar een schaduwplekje gemaakt van mijn blouse. Naast al deze gave gieren was het hier ook een geweldige plek om vlinders te fotograferen. Overal waar je keek zag je vlinders vliegen, en ook diverse mooie koningspages.
Koningspage.

Maar de vele andere soorten waren schitterend om te zien, waar wij niet altijd de namen van wisten.
Sommige soorten konden we nog wel benoemen waaronder het mooie  Westelijke marmerwitje en het zeer zeldzame Aardbeiboomgroentje.
Aardbeiboomgroentje.

Westelijk Marmerwitje.

Na aardig wat tijd op de rots verbleven te zijn, gingen we terug richting de auto. Je kon hier wel de hele dag verblijven met al die gieren en andere schitterende soorten gevleugelde. Op weg naar beneden kwam we nog een gave soorten tegen waaronder een aantal Ortolanen die in een den zaten. Maar ook vele soorten Vlinders , Vlinderhaften en Hagendissen.  Dit gebied is zo rijk aan soorten dat je hier tijd te kort kom om alles te zien.
Vlinderhaft.

Ortolanen.

Blauwtje?

Muurhagendis.

Inmiddels bij de auto aangekomen te zijn ,konden we eventjes bij komen van de warme wandeling.  Na wat gedronken te hebben reden we weer naar beneden richting Saint Remy. Onderweg namen we nog wat uitzicht foto's van de omgevingen en ik van een Parelmoervlinder soort in een kruidig veld.
Parelmoervlinder?

Na beneden aangekomen te zijn , stopte we eventjes om bij een winkeltje een ijsje te halen. Vanuit hier gingen we terug richting de camping. Onze reis ernaar toe zou ruim 2 duren. We hadden vandaag echt genoten van de schitterende dingen die we zagen zowel bij Vaison-la Romaine en natuurlijk Remuzat . We gaan hier nog een keer terug komen , voor de vele soorten vlinders , vogels en natuurlijk voor deze schitterende omgeving. Wij kunnen iedere natuurliefhebber aanraden om hier naar toe te gaan. Je komt tijd te kort hier om deze omgeving te ontdekken. Na een aantal uur gereden te hebben kwamen we op onze camping aan. Tijd voor een heerlijk biertje en wat te knabbelen. Onze laatste uitstapje op deze schitterende vakantie was ook voorbij. Morgen vroeg rijden we terug naar Nederland. We hebben hier zoveel mooie momenten beleefd en zoveel moois gezien kwa natuur en geschiedenis . we gaan zeker nog een keer terug komen op deze camping en omgeving. We hebben hier in de omgeving nog aardig wat locaties die we graag willen zien en bezoeken.  Kwa weer was het best goed ,mooie tempratuur en hier en daar een buitje maar dat maakte niet uit voor ons, want te warm vinden wij ook niet lekker. De camping waar we staan is ook een aanrader voor iedere natuurliefhebber, mooie natuur , uitzichten en natuurlijk de vele soorten vogels en vlinders die hier in grote aantallen te zien zijn. Onze vakantie was zeer geslaagd, met ruim 130 soorten vogels en minimaal 20 soorten vlinders , maar het belangrijkste van allemaal was dat genoten hebben van elkaar en deze vakantie en de rust dat we op vakantie waren in het heerlijke zuiden van Frankrijk in plaats van de stres volle drukke Nederland/ Spijkenisse. Maar aan alles komt een eind, want ook deze vakantie houd morgen op. Morgen rijden we terug naar het drukke en stinkende industrie gedeelte van Nl. Jammer maar wij zeggen , op naar de volgende vakantie :) :)