Blauwstaart

Blauwstaart

donderdag 1 juni 2017

APPELVINKEN, KOEKOEK TIJDENS RONDJE POLDER.


Tijdens het fietsrondje even langs het spui bos gereden om te kijken of ik daar Grauwe Vliegenvangers kon vinden die daar elk jaar broeden. Op een plekje aangekomen te zijn vond ik al snel een koppeltje die druk in de weer waren met een nest locatie. Heerlijk van dit genoten en kon een paar plaatjes maken  van deze geweldige vogelsoort.  Al gauw viel mijn gehoor op een andere gave vogelsoort. Na wat speurwerk vond ik deze, het was er niet een maar het waren er 5 die ik op gepaste afstand kon bewonderen. Appelvinken zijn schitterende vinken die in onze regio vrij zeldzaam zijn. De afgelopen jaren weet ik uit snuffel werk dat ze in het spui bos hebben gebroed met een aantal paartjes. Ze zijn lastig te vinden maar nu was het een perfect moment waar ik tegen aan liep. Van de 5 Appelvinken waren 3 juveniele die nog gevoerd werden door hun ouders. Het was jammer dat het voeren van de jonge tussen de bladeren afspeelde waardoor ik geen goeie foto's van kon maken, maar door de verrekijker was het goed te zien.  Dit soort momenten kom je haast niet tegen, en kon er uitgebreid van genieten.

Grauwe Vliegenvanger.                                                       
Appelvink.                                                  
Appelvink.                                                            
Appelvink.  
Na dit gave moment heb ik me weg vervolgt richting de spui sluis, waar diverse Weidebeekjuffers zitten. De laatste jaren zie je het aantal toenemen , het is een perfect stukje waar ze zich goed voelen met het heldere stromende water . Deze soort komt weinig tot niet voor in de regio voorne putten.
Weidebeekjuffer vrouwtje.
Helaas bleven de mannetjes die mooier van kleur zijn te ver weg om er plaatjes van te nemen. Mijn weg vervolgend richting Biert kwam ik een Koekoek tegen die vrij wel iedere keer het zelfde rondje vloog. Dit was een mooie kans om er foto's van te nemen als die voorbij komt vliegen.                    
Koekoek.
Koekoek.
Koekoek.
Koekoek.
Gelukkig werkte de Koekoek aardig mee , en kon hem zo mooi fotograferen terwijl die een paar rondjes maakte om een grote wilgen struik. Wat bleek was dat die opzoek was naar locaties van de rietzangers die druk achter hem aan vlogen om hem te verjagen uit hun gebied. Vanaf hier ben ik door Biert gereden om even bij de kluten te kijken die daar broeden en mooi te fotograferen zijn van dicht bij. Daar aangekomen liepen ze al lekker rond te scharrelen door de geulen van het gebied.  Ik nam plaats in het gras en riet langs de oever randen waar ik leuke plaatjes kon maken van deze schitterende vogels. Zoals andere jaren kon ik hier lekker rustig zitten zonder ze te verstoren .
Kluut.
Kluut.
Kluut.
Het was een succes vol ochtendje met geweldige momenten uit onze polder.
                                                                                                                                                                                          
 
   
     
                                                                                                                                                                    
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten