Blauwstaart

Blauwstaart

donderdag 28 april 2016

VOORJAAR IN HET SPUIBOS



Deze dag al weer vroeg uit de veren om een heerlijk rondje door de polder te gaan fietsen. De planning van vandaag was dat ik even een kijkje ging nemen bij het spuibos of ik daar wat soorten zoals de Tuinfluiter of Nachtegaal kon vinden. Onderweg er naar toe zag ik nog mooie soorten voorbij komen waaronder een paar Grutto's, Graspiepers en Veldleeuweriken bij de Lageweg. Bij het spuibos aangekomen waar de Tjiftjafs en Fitissen druk aan het zingen.  Met een beetje zoek werk kwam ik bij een perceel aan waar ik geluiden van een Cetti's zanger hoorde , en bleef even staan om te kijken of ik hem zag. Druk scharrelend in de struiken maar echt goed zien ho maar. Iets verder kwam ik bij het perceel aan waar ik afgelopen jaren mijn Tuinfluiters en Nachtegalen druk bezig zag. Jaar in jaar uit komen deze soorten terug naar dit perceel waar ze vervolgens broeden en hun jongen groot brengen. Dit is het opnieuw zo, ik nam plaats op voor mij een bekende plaats. Het duurde niet lang voordat de eerste soort zich mooi liet zien. Een mooie Nachtegaal liet zich mooi horen en bewonderen. Beetje bij beetje kwam hij wat dichter bij zodat ik er leuke foto's van kon maken.
Inmiddels was de Tuinfluiter er ook, die was iets schuwer en liet zich minder vaak en goed zien. Maar ook dit jaar was het weer een orkest van geluid van deze soorten hier in het spuibos.
Nachtegaal .
Nachtegaal.
Nachtegaal.
Nachtegaal.
Nachtegaal.
Tuinfluiter.
Tuinfluiter.
Tuinfluiter.
Nachtegaal.
Nachtegaal.


Na hier geruime tijd door gebracht te hebben , ben ik verder gereden naar de Zuidlandse polder. Bij het spui kwam ik nog een aantal Middelste Zaagbekken tegen, maar voor de rest was het stil. Ik reed door naar de Beninger waar altijd wel wat te zien is. Daar aangekomen waren er vele zwaluwen die zich te goed deden van de vele mugjes en insekten.  Geregeld gingen ze op de draden van het hek zitten waardoor ik ze mooi kon fotograferen. Ook vele Gierzwaluwen waren actief en lieten zich mooi zien boven mijn hoofd. Zo waren alle zwaluw soorten uit de omgeving hier aanwezig om te foerageren , Gierzwaluwen, Huiszwaluwen, Boerenzwaluwen en Oeverzwaluwen in grote aantallen waren ze er.  Wat een genot om zoveel moois van dicht bij te zien.
Huiszwaluw.
Boerenzwaluw.
Gierzwaluw.
Oeverzwaluw.
Oeverzwaluwen met een paar Boerenzwaluwen.
Oeverzwaluwen.
Huiszwaluw.
Gierzwaluw.
Oeverzwaluw.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten